W związku z tym, że stosowanie rozporządzenia o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wywołuje wiele pytań dotyczących handlu na platformach internetowych typu Allegro, eBay, Amazon i inne, przygotowaliśmy dla Was zbiór najczęściej pojawiających się pytań – wraz z krótkimi odpowiedziami.
Pamiętaj, że poniższe odpowiedzi nie stanowią porady prawnej i nie zastąpią indywidualnej konsultacji z prawnikiem. Jest to materiał edukacyjny i informacyjny.
Potrzebujesz indywidualnej pomocy? Napisz: kancelaria@prakreacja.legal
Tutaj jest dostępnych wyłącznie 8 pytań. Pozostałe odpowiedzi zostały zamieszczone tutaj: GPSR – baza wiedzy.
Spis treści
GPSR a handel na platformach
Czy jeśli handluję na Allegro, Amazonie itp., to muszę stosować się do GPSR?
GPSR znajduje zastosowanie do wszystkich produktów. Definicja „produktu” jest następująca:
„produkt” oznacza każdy przedmiot, połączony lub niepołączony z innymi przedmiotami, dostarczany lub udostępniany za wynagrodzeniem lub bez, w tym w ramach świadczenia usługi, który jest przeznaczony dla konsumentów lub którego konsumenci mogliby używać w dających się racjonalnie przewidzieć warunkach, nawet jeżeli nie jest dla nich przeznaczony;
art. 3 pkt 1 GPSR
Z zakresu GPSR są wykluczone produkty, dla których istnieją odrębne przepisy (tzw. prawodawstwo harmonizacyjne) lub które zostały wprost wykluczone w katalogu zawartym w rozporządzeniu:
Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do:
a) produktów leczniczych do stosowania u ludzi ani do weterynaryjnych produktów leczniczych;
b) żywności;
c) pasz;
d) żywych roślin i zwierząt, organizmów zmodyfikowanych genetycznie oraz mikroorganizmów zmodyfikowanych genetycznie stosowanych w sposób ograniczony, a także do produktów z roślin i zwierząt bezpośrednio związanych z ich przyszłym rozmnażaniem;
e) produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych;]f)
produktów ochrony roślin;
g) sprzętu wykorzystywanego przez konsumentów do przemieszczania się lub podróży, w przypadku gdy jest on obsługiwany bezpośrednio przez usługodawcę w ramach usługi transportowej świadczonej konsumentom i nie jest obsługiwany przez samych konsumentów;
h) statków powietrznych, o których mowa w art. 2 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1139;
i) antyków.
art. 2 ust. 2 GPSR
Jeśli Twój produkt nie łapie się na żadne z powyższych wyłączeń, to musisz stosować przepisy GPSR.
Produkty objęte GPSR
Handluję produktem X. Czy produkty X są objęte GPSR?
W pierwszej kolejności musisz sprawdzić, czy w stosunku do tego produktu zostały uchwalone jakieś przepisy szczególne, w ramach prawodawstwa harmonizacyjnego (np. w stosunku do wyrobów włókiennych obowiązuje odrębne rozporządzenie, tak samo w przypadku kosmetyków, zabawek dla dzieci itp.). Mają one pierwszeństwo stosowania wobec GPSR.
Pamiętaj jednak, że w ofertach wystawianych w internecie trzeba podawać określone informacje wskazane w GPSR nawet wówczas, gdy oferta dotyczy produktu podlegającego przepisom zharmonizowanym.
Jeśli Twój produkt nie podlega pod prawodawstwo harmonizacyjne, sprawdź, czy nie został wyłączony z zakresu rozporządzenia w ramach katalogu zawartego w art. 2 ust. 2 GPSR:
Jeśli nie masz produktu, który podlega wykluczeniom, to wówczas do Twojego produktu stosuje się GPSR.
Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do:
a) produktów leczniczych do stosowania u ludzi ani do weterynaryjnych produktów leczniczych;
b) żywności;
c) pasz;
d) żywych roślin i zwierząt, organizmów zmodyfikowanych genetycznie oraz mikroorganizmów zmodyfikowanych genetycznie stosowanych w sposób ograniczony, a także do produktów z roślin i zwierząt bezpośrednio związanych z ich przyszłym rozmnażaniem;
e) produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych;]f)
produktów ochrony roślin;
g) sprzętu wykorzystywanego przez konsumentów do przemieszczania się lub podróży, w przypadku gdy jest on obsługiwany bezpośrednio przez usługodawcę w ramach usługi transportowej świadczonej konsumentom i nie jest obsługiwany przez samych konsumentów;
h) statków powietrznych, o których mowa w art. 2 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1139;
i) antyków.
art. 2 ust. 2 GPSR
Jeśli nie masz produktu, który podlega wykluczeniom, to wówczas do Twojego produktu stosuje się GPSR.
Produkty używane
Jak GPSR ma się do towarów używanych?
GPSR znajduje zastosowanie do produktów używanych. Zostało to wyraźnie wskazane w przepisie rozporządzenia:
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do produktów wprowadzanych do obrotu lub udostępnianych na rynku, niezależnie od tego, czy są nowe, używane, naprawione lub odnowione. Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do produktów wymagających naprawy lub odnowienia przed użyciem, w przypadku gdy produkty te są wprowadzane do obrotu lub udostępniane na rynku oraz noszą wyraźne oznaczenie, że wymagają naprawy lub odnowienia przed użyciem.
Art. 2 ust. 3 GPSR
Oczekiwania platform
Platforma każe mi podać określone informacje, bym mógł wystawić produkt na sprzedaż (np. dane producenta). Czy ma prawo żądać ode mnie takich informacji po 13.12?
Zgodnie z art. 19 GPSR każda oferta sprzedaży na odległość (w szczególności w internecie) musi zawierać następujące informacje:
W przypadku gdy podmioty gospodarcze udostępniają produkty na rynku w internecie lub w inny sposób na odległość, oferta tych produktów musi zawierać w sposób jasny i widoczny co najmniej następujące informacje:
a) imię i nazwisko lub nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy producenta oraz adres pocztowy i elektroniczny, pod którym można się z nim skontaktować;
b) w przypadku gdy producent nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Unii – imię i nazwisko lub nazwę, adres pocztowy i elektroniczny osoby odpowiedzialnej w rozumieniu art. 16 ust. 1 niniejszego rozporządzenia lub art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020;
c) informacje umożliwiające identyfikację produktu, w tym jego obraz, rodzaj, a także inne identyfikatory produktu; oraz
d) wszelkie ostrzeżenia lub informacje na temat bezpieczeństwa, które powinny być umieszczone na lub opakowaniu, lub zawarte w dołączonym dokumencie towarzyszącym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem lub mającym zastosowanie unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym, w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym produkt jest udostępniany na rynku.
art. 19 GPSR
Takich informacji nie trzeba podawać w przypadku ofert produktów, które znajdują się w katalogu wykluczeń w art. 2 ust. 2 GPSR.
W związku z powyższym dostawca platformy handlowej ma prawo żądać podania przez Ciebie powyższych informacji.
Sklepy stacjonarne
Czy GPSR dotyczy sklepów stacjonarnych i producentów na terenie UE?
Tak, GPSR dotyczy sprzedaży dokonywanej w sklepach stacjonarnych.
Tak, GPSR dotyczy producentów, którzy mają miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium UE.
Produkty z Chin
Jeśli produkt przyjeżdża z Chin i jest w Polsce opatrywany własnym brandem (np. w postaci nadruku na koszulce), to czy można nie podawać w ofercie informacji wskazanych w GPSR, mówiąc, że jest to produkt wytworzony w Polsce (czyli UE)?
Jeżeli produkt fizycznie jest wytwarzany poza UE (np. w Chinach), nie oznacza to automatycznie, że zagraniczny przedsiębiorca zawsze będzie producentem. GPSR zawiera definicję producenta, a także wskazuje sytuację, gdy kogoś można uznawać za producenta, choć de facto nie wytwarza sam produktu.
1. Osobę fizyczną lub prawną uznaje się za producenta do celów niniejszego rozporządzenia i podlega ona obowiązkom producenta określonym w art. 9, w przypadku gdy ta osoba fizyczna lub prawna wprowadza produkt do obrotu pod nazwiskiem lub nazwą lub znakiem towarowym danej osoby fizycznej lub prawnej.
2. Osobę fizyczną lub prawną inną niż producent, która wprowadza w produkcie istotną modyfikację, uznaje się za producenta do celów niniejszego rozporządzenia i podlega ona obowiązkom producenta określonym w art. 9 w odniesieniu do części produktu, której dotyczy modyfikacja, lub w odniesieniu do całego produktu, jeżeli istotna modyfikacja ma wpływ na jego bezpieczeństwo.
3. Modyfikację produktu, za pomocą środków fizycznych lub cyfrowych, uznaje się za istotną, w przypadku gdy ma ona wpływ na bezpieczeństwo produktu oraz spełnione są następujące kryteria:
a) modyfikacja polega na zmianie produktu w sposób, którego nie przewidziano we wstępnej ocenie ryzyka produktu;
b) z powodu modyfikacji zmienił się charakter zagrożenia, powstało nowe zagrożenie lub wzrósł poziom ryzyka; oraz
c) modyfikacji na własny użytek nie wprowadzili sami konsumenci ani nikt w ich imieniu.
Art. 13 GPSR
Jeśli zatem ściągasz produkty z Chin, a w Polsce sprzedajesz je pod własną markę, to w świetle GPSR będziesz producentem.
Nie oznacza to jednak, że nie musisz stosować się do rozporządzenia, ponieważ GPSR dotyczy także producentów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium UE.
Obróbka i modyfikacje produktów
Co w sytuacji, gdy belka materiału zostanie wyprodukowana poza UE, polska firma potnie ją na mniejsze rolki, a następnie będzie te rolki sprzedawać pod swoją marką (nie chcąc ujawnić źródła pochodzenia)? Czy można przyjąć, że to polski produkt?
GPSR dopuszcza sytuację, kiedy kto inny będzie fizycznym wytwórcą produktu, a kto inny jego producentem. Mówi o tym wyraźnie art. 13 ust. 1 GPSR.
Osobę fizyczną lub prawną uznaje się za producenta do celów niniejszego rozporządzenia i podlega ona obowiązkom producenta określonym w art. 9, w przypadku gdy ta osoba fizyczna lub prawna wprowadza produkt do obrotu pod nazwiskiem lub nazwą lub znakiem towarowym danej osoby fizycznej lub prawnej.
art. 13 ust. 1 GPSR
W opisywanej sytuacji opatrzenie produktu własną marką (nawet jeżeli fizycznie został wyprodukowany poza UE) spowoduje, że firma, do której należy marka, będzie uznawana za producenta, zaś produkt – za produkt wytworzony w Polsce. Oczywiście, wymaga to realizacji przez polską firmę wszystkich obowiązków, jakie GPSR nakłada na producentów.
Kupuję koszulki bawełniane, ale samodzielnie robię na nich nadruki. Czy w ofercie sprzedaży koszulek mam podawać producenta koszulek, który mi je dostarcza?
Definicja producenta jest zawarta w art. 3 pkt 8 GPSR.
„producent” oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która wytwarza produkt lub która zleca zaprojektowanie lub wytworzenie produktu i sprzedaje ten produkt pod własną nazwą lub własnym znakiem towarowym;
art. 3 pkt 8 GPSR
W związku z powyższym na pierwszy rzut oka może się wydawać, że producentem będzie ten podmiot, który dostarcza pierwotne koszulki. Ale w tym kontekście trzeba także pamiętać o przepisach GPSR mówiących o modyfikacjach produktu:
2. Osobę fizyczną lub prawną inną niż producent, która wprowadza w produkcie istotną modyfikację, uznaje się za producenta do celów niniejszego rozporządzenia i podlega ona obowiązkom producenta określonym w art. 9 w odniesieniu do części produktu, której dotyczy modyfikacja, lub w odniesieniu do całego produktu, jeżeli istotna modyfikacja ma wpływ na jego bezpieczeństwo.
3. Modyfikację produktu, za pomocą środków fizycznych lub cyfrowych, uznaje się za istotną, w przypadku gdy ma ona wpływ na bezpieczeństwo produktu oraz spełnione są następujące kryteria:
a) modyfikacja polega na zmianie produktu w sposób, którego nie przewidziano we wstępnej ocenie ryzyka produktu;
b) z powodu modyfikacji zmienił się charakter zagrożenia, powstało nowe zagrożenie lub wzrósł poziom ryzyka; oraz
c) modyfikacji na własny użytek nie wprowadzili sami konsumenci ani nikt w ich imieniu
art. 13 ust. 2-3 GPSR
Należy się zatem zastanowić, czy nadruki na koszulce stanowią taką istotną modyfikację, a w szczególności, czy wpływają na bezpieczeństwo produktu.
Jeżeli odpowiedź będzie twierdząca, wówczas nie wskazujesz producenta pierwotnych koszulek, ale siebie – jako producenta koszulek z nadrukiem.
Co w sytuacji, gdy kupuję folię samoprzylepną na metry, a następnie tnę ją na kawałki, aby otrzymywać małe naklejki – czy staję producentem tych produktów? Albo w przypadku, gdy zlecam drukarni wykonanie naklejek zgodnie z moimi projektami – kto wówczas jest producentem: ja, dostawca półproduktów czy drukarnia?
Definicję producenta zawiera art. 3 pkt 8 GPSR.
„producent” oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która wytwarza produkt lub która zleca zaprojektowanie lub wytworzenie produktu i sprzedaje ten produkt pod własną nazwą lub własnym znakiem towarowym;
art. 3 pkt 8 GPSR
Jeżeli dokonujesz sprzedaży naklejek pod własną marką (klienci uważają, że to Twoje naklejki, a nie na przykład firmy, która dostarcza folię samoprzylepną), wówczas Ty będziesz producentem. Z całą pewnością nie będzie to drukarnia wykonująca określoną usługę na Twoje żądanie.
Kto będzie producentem towaru wytwarzanego na licencji znanych marek (np. tornistra ze znanym logo), gdzie licencjodawca tylko zezwala na użycie swojego znaku towarego, bez ingerowania w proces produkcji i sprzedaży? Będę nim ja, jako zlecający produkcję i dokonujący sprzedaży, fabryka, która wytwarza towar w oparciu o moje wytyczne, czy licencjodawca, który daje znak towarowy?
Definicję producenta zawiera art. 3 pkt 8 GPSR.
„producent” oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która wytwarza produkt lub która zleca zaprojektowanie lub wytworzenie produktu i sprzedaje ten produkt pod własną nazwą lub własnym znakiem towarowym;
art. 3 pkt 8 GPSR
Jeżeli zlecasz wytworzenie produktu fabryce, a następnie dokonujesz sprzedaży tak wyprodukowanego towaru w ramach swojej działalności i pod własnym oznaczeniem, to wówczas będziesz producentem w rozumieniu GPSR. Nie ma znaczenia, że nie wytwarzasz tego produktu osobiście – GPSR nie narzuca takiego wymogu. Z pewnością producentem nie będzie też licencjodawca, który czerpie bierny dochód ze swojego znaku towarowego, udzielając licencji na jego wykorzystanie w Twoich produktach. Nie dostarcza tych towarów konsumentom, a do tego nie ma żadnego wpływu na sposób ich wytwarzania czy sprzedaży.
Czy do uznania za producenta w myśl GPSR wystarczy że nakleję na produkt nalepkę ze swoim logo?
Definicję producenta zawiera art. 3 pkt 8 GPSR:
„producent” oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która wytwarza produkt lub która zleca zaprojektowanie lub wytworzenie produktu i sprzedaje ten produkt pod własną nazwą lub własnym znakiem towarowym;
art. 3 pkt 8 GPSR
Jeżeli kupujesz produkt, a następnie naklejasz na niego własną etykietę, gdzie pojawia się Twoje logo, to wówczas jesteś producentem tego produktu.
Różne numery EAN
Zlecamy produkcję pewnego towaru. Posiada on własny numer EAN nadany przez producenta, przy czym EAN obejmuje zbiór produktów (np. 1000 szt.). My sprzedajemy ten produkt pojedynczo, pod własną marką, nadajemy mu tak własny EAN. Czy w rozumieniu GPSR jesteśmy producentem?
Definicję producenta zawiera art. 3 pkt 8 GPSR:
8) „producent” oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która wytwarza produkt lub która zleca zaprojektowanie lub wytworzenie produktu i sprzedaje ten produkt pod własną nazwą lub własnym znakiem towarowym;
art. 3 pkt 8 GPSR
W związku z tym w opisywanej sytuacji występuje 2 producentów: pierwotny towar sprzedawany zbiorczo ma jednego producenta, a towar sprzedawany przez Was ma drugiego producenta i w świetle przytoczonej definicji jesteście nim Wy. Sprzedajecie bowiem produkt pod własną marką.
Osoba odpowiedzialna
Czy jako hurtownia kupująca towar od producentów (niekoniecznie polskich, ale zawsze takich, którzy mają siedziby w Polsce), musimy wskazywać w ofertach sprzedaży osobę odpowiedzialną za dany produkt? Czy wystarczy wskazać wyłącznie dane producenta?
W ofertach sprzedaży na odległość trzeba podawać informacje, które znajdują się w katalogu zawartym w art. 19 GPSR. W tych przepisach jest mowa o 2 typach podmiotów, jakie należy wskazywać.
W przypadku gdy podmioty gospodarcze udostępniają produkty na rynku w internecie lub w inny sposób na odległość, oferta tych produktów musi zawierać w sposób jasny i widoczny co najmniej następujące informacje:
a) imię i nazwisko lub nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy producenta oraz adres pocztowy i elektroniczny, pod którym można się z nim skontaktować;
b) w przypadku gdy producent nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Unii – imię i nazwisko lub nazwę, adres pocztowy i elektroniczny osoby odpowiedzialnej w rozumieniu art. 16 ust. 1 niniejszego rozporządzenia lub art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020;
(…)art. 19 GPSR
W związku z tym w ofercie należy obligatoryjnie podać dane producenta. W sytuacji natomiast, gdy producent nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w UE, trzeba dodatkowo wskazać osobą odpowiedzialną za produkt na terytorium UE.
Jeżeli kupujecie towary wyłącznie od takich producentów, którzy mają siedziby na terytorium UE, wówczas w ofertach sprzedaży wskazujecie tych producentów, natomiast nie podajecie danych osób odpowiedzialnych, ponieważ nie ma takiej potrzeby.
Czy jeżeli w opisie oferty wskazuję producenta, to równocześnie muszę podawać dany osoby odpowiedzialnej?
W ofertach sprzedaży na odległość trzeba podawać informacje, które znajdują się w katalogu zawartym w art. 19 GPSR. W tych przepisach jest mowa o 2 typach podmiotów, jakie należy wskazywać.
W przypadku gdy podmioty gospodarcze udostępniają produkty na rynku w internecie lub w inny sposób na odległość, oferta tych produktów musi zawierać w sposób jasny i widoczny co najmniej następujące informacje:
a) imię i nazwisko lub nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy producenta oraz adres pocztowy i elektroniczny, pod którym można się z nim skontaktować;
b) w przypadku gdy producent nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Unii – imię i nazwisko lub nazwę, adres pocztowy i elektroniczny osoby odpowiedzialnej w rozumieniu art. 16 ust. 1 niniejszego rozporządzenia lub art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020;
(…)art. 19 GPSR
W związku z tym w ofercie zawsze trzeba podać dane producenta. W sytuacji natomiast, gdy producent nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w UE, trzeba dodatkowo wskazać osobą odpowiedzialną za produkt na terytorium UE.
Z tego wynika, że nie zawsze wskazuje się osobę odpowiedzialną. Każdorazowo zależy to od tego, gdzie znajduje się miejsce działalności producenta.
Kupuję u importera. Na etykiecie jest jego nazwa i dane. Kogo mam podać w ofercie sprzedaży jako producenta: importera czy fabrykę z Chin?
W przypadku towarów sprowadzanych od producenta, który ma siedzibą w kraju poza UE (np. w Chinach), w ofercie sprzedaży należy podać dane producenta oraz dane osoby odpowiedzialnej za produkt na terytorium UE (tą osobą może być importer, ale nie musi). Jeżeli nie wiesz, kto jest osobą odpowiedzialną, musisz skontaktować się z producentem.
Odpowiedzi na kolejne pytania są tutaj: GPSR – baza wiedzy.
Jeżeli potrzebujesz indywidualnej pomocy, napisz: kancelaria@prakreacja.legal.
Więcej na temat GPSR znajdziesz tutaj::
Jeżeli chcesz co tydzień dostawać na maila bezpłatne rozwiązanie jednego problemu prawnego, zapisz się do mojego newslettera. W wiadomości powitalnej otrzymasz również link do strony z bonusami.
Zdjęcie w nagłówku pobrane z serwisu Pexels, gdzie zostało dodane przez Sagar Soneji.