Sprzedaż produktów z Chin a GPSR

Każdy podmiot, który zajmuje się sprzedażą produktów z Chin, pośrednio lub bezpośrednio, powinien zaznaczyć sobie w kalendarzu dzień 13 grudnia 2024 r. Właśnie wtedy rozpoczynamy stosowanie GPSR, czyli unijnego rozporządzenia o ogólnym bezpieczeństwie produktów.

Brzmi niepozornie, ale ten akt prawny ma gigantyczne znaczenie dla handlu azjatyckimi towarami – i to nie tylko dla platform typu AlliExpress, Shein czy Temu, ale także drobnych sprzedawców (np. na Allegro).

W art. 16 GPSR został wyraźnie wprowadzony zakaz wprowadzania do obrotu produktów, gdy na terytorium Unii Europejskiej nie ma nikogo, kto mógłby wykonywać obowiązki nałożone rozporządzeniem i wziąć na siebie odpowiedzialność za bezpieczeństwo produktu. Nawiązuje do tego motyw 39 rozporządzenia.

Bezpośrednia sprzedaż realizowana przez podmioty gospodarcze mające miejsce zamieszkania lub siedzibę poza Unią za pośrednictwem kanałów sprzedaży przez internet utrudnia organom nadzoru rynku pracę w zakresie zwalczania produktów niebezpiecznych w Unii, ponieważ w wielu przypadkach podmioty gospodarcze mogą nie mieć miejsca zamieszkania lub siedziby ani przedstawiciela prawnego w Unii. Konieczne jest zatem zapewnienie, aby organy nadzoru rynku dysponowały odpowiednimi uprawnieniami i środkami w zakresie skutecznego zwalczania sprzedaży produktów niebezpiecznych przez internet.

Motyw 39 GPSR

W konsekwencji nie będzie już możliwa bezpośrednia sprzedaż pomiędzy producentem z Chin a polskim konsumentem. Aby produkt mógł trafić na rynek europejski, gdzieś po drodze musi pojawić się osoba odpowiedzialna za realizację wymagań GPSR.

Temat ten zostanie rozwinięty w dalszej części artykułu.

Spis treści

Baza wiedzy na temat GPSR

Tworzymy w kancelarii na bieżąco bazę więdzy poświęconą GPSR.

Znajdziesz tam wszystkie bezpłatne materiały edukacyjne dot. rozporządzenia.

Przejdź tutaj: GPSR – baza wiedzy.

Czego dotyczy GPSR?

Unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) reguluje na nowo zasady wprowadzania na rynek i obrotu produktami przeznaczonymi dla konsumentów (plus takich, z których konsumenci teoretycznie mogliby korzystać, gdyby chcieli). Chodzi o wszelkie rzeczy materialne.

„Produkt” ma swoją własną definicję w art. 3 pkt 1 GPSR:

„Produkt” oznacza każdy przedmiot, połączony lub niepołączony z innymi przedmiotami, dostarczany lub udostępniany za wynagrodzeniem lub bez, w tym w ramach świadczenia usługi, który jest przeznaczony dla konsumentów lub którego konsumenci mogliby używać w dających się racjonalnie przewidzieć warunkach, nawet jeżeli nie jest dla nich przeznaczony

Czy ta definicja dotyczy wyłącznie nowych rzeczy…? Absolutnie nie!

Prawodawca wyraźnie zaznaczył w innym miejscu, że wymogi związane z GPSR dotyczą nie tylko nowych produktów, ale także przedmiotów, które są nowe, używane, naprawione lub odnowione.

W art. 2 ust. 2 GPSR został zamieszczony katalog rzeczy, w którym prawodawca europejski dokładnie wyszczególnił, do czego nowe przepisy na pewno nie znajdują zastosowania:

Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do:

a) produktów leczniczych do stosowania u ludzi ani do weterynaryjnych produktów leczniczych;

b) żywności;

c) pasz;

d) żywych roślin i zwierząt, organizmów zmodyfikowanych genetycznie oraz mikroorganizmów zmodyfikowanych genetycznie stosowanych w sposób ograniczony, a także do produktów z roślin i zwierząt bezpośrednio związanych z ich przyszłym rozmnażaniem;

e) produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych;

f) produktów ochrony roślin;

g) sprzętu wykorzystywanego przez konsumentów do przemieszczania się lub podróży, w przypadku gdy jest on obsługiwany bezpośrednio przez usługodawcę w ramach usługi transportowej świadczonej konsumentom i nie jest obsługiwany przez samych konsumentów;

h) statków powietrznych, o których mowa w art. 2 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1139;

i) antyków.

W stosunku do większości wymienionych rzeczy obowiązują osobne przepisy unijne i krajowe, natomiast w przypadków antyków nie jest możliwe, aby tego typu artefakty mogły spełniać wyśrubowane unijne normy.

Jeżeli zatem zajmujesz się handlem rzeczami z Chin, to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że dotyczą Cię wymagania przewidziane w GPSR. W tym kontekście nie ma znaczenia:

  • Rodzaj rzeczy (z wyjątkiem rzeczy wymienionych w katalogu art. 2 GPSR);
  • Wartość rzeczy (GPSR dotyczy zarówno rzeczy drogich, jak i bardzo tanich);
  • Wielkość rzeczy (GPSR dotyczy rzeczy dużych i małych);
  • Zastosowanie rzeczy (z wcześniejszym zastrzeżeniem, że muszą to być rzeczy, z których mogą korzystać konsumenci – GPSR nie dotyczy produktów, które trafiają na rynek profesjonalny, np. w postaci części do maszyn przemysłowych).

Kogo dotyczy GPSR?

GPSR wprowadza ścisły nadzór nad produktami na każdym etapie życia rzeczy.

W związku z tym rozporządzenie jest stosowane w odniesieniu do wszystkich podmiotów, które biorą udział w wytwarzaniu, sprzedaż i transporcie produktów: od momentu, gdy produkt opuści zakład produkcyjny, do momentu, gdy trafi w ręce konsumenta.

Nie ma znaczenia, czy ktoś jest globalnym potentatem czy drobnym wytwórcą w ramach P.H.U. Zdzisiek z Podlasia. Jeśli dany podmiot odgrywa jedną z ról opisanych w GPSR, to wówczas musi stosować się do przepisów rozporządzenia.

Tych ról jest kilka. Chcąc handlować z Chinami, musisz na wstępie przeanalizować, która z nich znajduje zastosowanie właśnie do Ciebie i Twojej działalności.

W GPSR zostały opisane następujące role w łańcuchu produkcji i obrotu rzeczami:

  • Producent;
  • Upoważniony przedstawiciel;
  • Importer;
  • Dystrybutor;
  • Dostawca usług realizacji zamówień;
  • Osoba odpowiedzialna z art. 16 GPSR;
  • Dostawca internetowej platformy handlowej;
  • Wszystkie pozostałe osoby, które nie zostały wymienione powyżej, a jednak biorą udział w produkcji lub obrocie rzeczami, w związku z czym podlegają GPSR.

Na gruncie rozporządzenia można się jeszcze natknąć na kategorię „podmiotu gospodarczego”. To zbiorcza etykieta dla wszystkich wymienionych podmiotów. Tam, gdzie prawodawcy nie chce się wyliczać wszystkich po przecinku, posługuje się pojęciem „podmiotu gospodarczego” – i już wiadomo, że dany obowiązek znajduje zastosowanie nie tylko do producenta czy importera, ale także dystrybutora lub innego dostawcy.

To teraz pokrótce scharakteryzujmy sobie powyższe role.

Producent w GPSR

Producent to każda osoba fizyczna lub osoba prawna, która:

  • wytwarza produkt lub
  • zleca zaprojektowanie lub wytworzenie produktu
  • i sprzedaje ten produkt pod własną nazwą lub własnym znakiem towarowym.

Trzeba pamiętać, że producentem jest nie tylko ten podmiot, który jako pierwszy wytworzył produkt. Na różnych etapach życia rzeczy może się okazać, że producentem staje się ktoś inny.

Jak to możliwe?

GPSR wskazuje 2 możliwości związane z uznaniem innego podmiotu za producenta:

  • jeżeli ktoś fizycznie wytwarza produkt, a ktoś inny wprowadza go do obrotu pod swoim nazwiskiem, nazwą lub znakiem towarowym, to producentem jest ta druga osoba – nie pierwotny wytwórca;
  • jeżeli ktoś wprowadził modyfikację w produkcie (fizycznie lub cyfrowo), to wówczas może być uznany za producenta w odniesieniu do części lub całości zmodyfikowanego produktu.

Jeżeli chcesz poznać obowiązki, jakie GPSR nakłada na producentów, pobierz listę kontrolną dla producenta.

Upoważniony przedstawiciel w GPSR

Upoważniony przedstawiciel to każda osoba fizyczna lub osoba prawna, która:

  • ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Unii Europejskiej oraz
  • otrzymała od producenta pisemne upoważnienie do występowania w jego imieniu w zakresie określonych zadań, które przewiduje GPSR w odniesieniu do producenta.

W konsekwencji upoważniony przedstawiciel jest kimś w rodzaju pełnomocnika producenta. Obowiązki związane z GPSR w dalszym ciągu ciążą na producencie, natomiast upoważniony przedstawiciel może je wykonywać na mocy odpowiedniego upoważnienia.

Jeżeli chcesz poznać potencjalne zadania przedstawiciela, pobierz listę kontrolną dla producenta.

Importer w GPSR

Importer to osoba fizyczna lub osoba prawna, która:

  • ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Unii Europejskiej oraz
  • wprowadza do obrotu w Unii Europejskiej produkt pochodzący z państwa trzeciego (czyli spoza UE).

„Wprowadzenie do obrotu” oznacza wyłącznie pierwsze udostępnienie produktu na rynku europejskim, w związku z czym importerem może być tylko ten podmiot, za sprawą którego produkt jest dostarczany z państwa trzeciego do Unii Europejskiej. Każdy kolejny obrót to dystrybucja produktu.

Jeżeli chcesz poznać obowiązki, jakie GPSR nakłada na importerów, pobierz listę kontrolną dla importera.

Dystrybutor w GPSR

Dystrybutor to osoba fizyczna lub osoba prawna, która:

  • nie jest ani producentem, ani importerem oraz
  • udostępnia produkt na rynku unijnym.

„Udostępnienie na rynku” oznacza dostarczenie produktu do celów dystrybucji, konsumpcji lub używania na rynku Unii w ramach działalności handlowej, odpłatnie lub nieodpłatnie.

W praktyce dystrybutorem najczęściej będzie sprzedawca produktów, zarówno stacjonarnie, jak i on-line. Jeśli produkt jest odsprzedawany i łańcuch dostaw się wydłuża, wówczas dystrybutorem będzie każdy, kto dokonuje sprzedaży w ramach działalności handlowej.

Jeżeli chcesz poznać obowiązki, jakie GPSR nakłada na dystrybutora, pobierz listę kontrolną.

Dostawca usług realizacji zamówień w GPSR

Dostawca usług realizacji zamówień to każda osoba fizyczna lub prawna, która świadczy, w ramach działalności handlowej, co najmniej dwie z następujących usług:

  • magazynowanie,
  • pakowanie,
  • adresowanie,
  • wysyłanie produktów,

– nie będąc ich właścicielem, z wyłączeniem usług pocztowych, usług doręczania paczek oraz wszelkich innych usług pocztowych lub usług transportu towarów.

Najczęściej będzie chodziło tutaj o różne usługi fulfillmentowe.

Osoba odpowiedzialna w GPSR

Osoba odpowiedzialna z art. 16 GPSR to osoba fizyczna lub osoba prawna, która ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Unii Europejskiej oraz może ponosić odpowiedzialność za realizację obowiązków unijnych w stosunku do produktu wprowadzanego na rynek.

Co istotne, rolę osoby odpowiedzialnej można łączyć z innymi rolami wskazanymi w GPSR, a zatem osobą odpowiedzialną może być na przykład importer czy dystrybutor.

Najważniejsze, aby komuś w łańcuchu produkcji i obrotu przysługiwał status osoby odpowiedzialnej z art. 16 GPSR, ponieważ bez tego nie da się legalnie wprowadzić produktu na rynek europejski.

Jeżeli chcesz poznać obowiązki, jakie GPSR nakłada na osoby odpowiedzialne z art. 16 GPSR, pobierz listę kontrolną dla osoby odpowiedzialnej.

Dostawca internetowej platformy handlowej w GPSR

I wreszcie dostawca internetowej platformy handlowej to dostawca usługi pośrednictwa wykorzystującej interfejs online, który umożliwia konsumentom zawieranie z przedsiębiorcami umów zawieranych na odległość na sprzedaż produktów.

Prawodawca unijny rozciągnął zatem regulacje GPSR na dostawców wszelkich platform typu marketplace, gdzie można zawierać umowy bez udziału operatora.

Jeżeli chcesz poznać obowiązki, jakie GPSR nakłada na dostawców internetowych platform handlowych, pobierz listę kontrolną dla dostawcy internetowej platfomy handlowej.

Sprzedaż z Chin a GPSR

Jak widać, tych ról na gruncie GPSR mamy całkiem sporo i różnią się one od siebie zakresem obowiązków.

Jeżeli chcesz kontynuować dotychczasową działalność związaną ze sprzedażą z Chin (albo ją zacząć), to w pierwszej kolejności musisz ustalić, kim jesteś, ponieważ to rzutuje na Twoje obowiązki i odpowiedzialność.

Na przykład:

  • jeżeli masz fabrykę w Chinach, która tylko wytwarza produkty, a Ty wprowadzasz je na rynek unijny pod swoją marką, to wówczas jesteś producentem i musisz wypełniać wszystkie zadania producenta;
  • jeżeli przerabiasz jakiekolwiek produkty pochodzące z Chin i te ingerencje są istotne, to wówczas jesteś producentem i musisz wypełniać wszystkie zadania producenta;
  • jeżeli ściągasz z Chin produkty wytworzone przez tamtejszych producentów, a następnie dokonujesz ich pierwszej sprzedaży w Unii Europejskiej we własnym imieniu, to wówczas jesteś importerem i musisz wypełniać wszystkie zadania importera;
  • jeżeli wyłącznie ułatwiasz zawieranie umów pomiędzy producentami z Chin a konsumentami z Unii Europejskiej, musisz kontrolować, czy produkty dostają się na rynek europejski legalnie, a zatem czy została wyznaczona co najmniej osoba odpowiedzialna z art. 16 GPSR;
  • jeżeli sprzedajesz towar wyprodukowany w Chinach i wcześniej wprowadzony do sprzedaży przez kogoś innego, stajesz się dystrybutorem i musisz wypełniać wszystkie zadania dystrybutora;
  • jeżeli jesteś właścicielem platformy typu marketplace, gdzie mogą pojawiać się także produkty z Chin, stajesz się dostawcą internetowej platformy handlowej i musisz wypełniać wszystkie zadania dostawcy internetowej platformy handlowej.

W tym miejscu nasuwa się jeszcze pytanie: a co z dropshippingiem?

Dropshipping to bardzo ciekawe zagadnienie w kontekście GPSR, które zasługuje na szerokie omówienie, stąd zostanie mu poświęcony odrębny artykuł.

Kary za naruszenie GPSR przy handlu z Chinami

W samym rozporządzeniu GPSR nie ma wskazanych kar za naruszenie regulacji unijnych. Jednocześnie każdy kraj został zobowiązany do określenia sankcji w swoich przepisach krajowych.

Państwa członkowskie ustanawiają przepisy dotyczące sankcji mających zastosowanie w przypadku naruszeń niniejszego rozporządzenia, które nakładają obowiązki na podmioty gospodarcze oraz dostawców internetowych platform handlowych, oraz podejmują wszelkie środki w celu zapewnienia, aby przepisy te były wykonywane zgodnie z prawem krajowym.

art. 44 ust. 1 GPSR

Na dzień publikacji artykułu polska ustawa wdrażająca GPSR nie została jeszcze przyjęta, w związku z czym wciąż nie wiemy na 100%, jakie będą kary za naruszanie obowiązków wskazanych w rozporządzeniu. Można jednak zapoznać się z projektem opublikowanym na stronie Rządowego Centrum Legislacji, który daje pewne wyobrażenie, w jaki sposób polski ustawodawca zamierza wyegzekwować przestrzeganie GPSR.

Art. 62. Producent, który wbrew obowiązkowi określonemu w art. 9 ust. 1 rozporządzenia 2023/988 wprowadza do obrotu produkt niezgodny z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa określonym w art. 5 tego rozporządzenia, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 1 000 000 zł.

Art. 63. Producent, który nie wykonuje obowiązków określonych w art. 9 ust. 2, 5, 6 lub 11 rozporządzenia 2023/988, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 100 000 zł.

Art. 64. Producent, który nie wykonuje obowiązków określonych w art. 9 ust. 3 rozporządzenia 2023/988, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 40 000 zł.

Art. 65. Producent, który nie wykonuje obowiązków określonych w art. 9 ust. 7, ust. 8 lit. a i b lub w art. 20 ust. 1–3 rozporządzenia 2023/988, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 200 000 zł.

Art. 66. Upoważniony przedstawiciel, który nie wykonuje obowiązków określonych w upoważnieniu otrzymanym od producenta, o których mowa art. 10 ust. 2 lit. a–d rozporządzenia 2023/988, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 40 000 zł.

Art. 67. Importer, który wbrew obowiązkowi określonemu w art. 11 ust. 2 rozporządzenia 2023/988 wprowadza do obrotu produkt niezgodny z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa określonym w art. 5 tego rozporządzenia, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 1 000 000 zł.

Art. 68. Importer, który wbrew obowiązkowi określonemu w art. 11 ust. 2 rozporządzenia 2023/988 wprowadza do obrotu produkt niezgodny z wymaganiami określonymi w art. 9 ust. 2, 5 i 6 tego rozporządzenia, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 100 000 zł.

Art. 69. Importer, który nie wykonuje obowiązków określonych w art. 11 ust. 3 lub 9 rozporządzenia 2023/988, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 100 000 zł.

Art. 70. Importer, który nie wykonuje obowiązków określonych w art. 11 ust. 4, ust. 8 lit. b i c lub w art. 20 ust. 3 rozporządzenia 2023/988, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 200 000 zł.

Art. 71. Importer, który nie wykonuje obowiązków określonych w art. 11 ust. 6 rozporządzenia 2023/988, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 40 000 zł.

Art. 72. Dystrybutor, który wbrew obowiązkowi określonemu w art. 12 ust. 3 rozporządzenia 2023/988 udostępnia na rynku produkt niezgodny z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa określonym w art. 5 tego rozporządzenia, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 500 000 zł.

Art. 73. Dystrybutor, który wbrew obowiązkowi określonemu w art. 12 ust. 3 rozporządzenia 2023/988 udostępnia na rynku produkt niezgodny z wymaganiami określonymi w art. 9 ust. 5 i 6 lub art. 11 ust. 3 tego rozporządzenia, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 100 000 zł.

Art. 74. Dystrybutor, który wbrew obowiązkowi określonemu w art. 12 ust. 3 rozporządzenia 2023/988 udostępnia na rynku produkt niezgodny z wymaganiami określonymi w art. 9 ust. 7 lub art. 11 ust. 4 tego rozporządzenia, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 200 000 zł.

Art. 75. Dystrybutor, który nie wykonuje obowiązków określonych w art. 12 ust. 4 lit. b lub art. 20 ust. 3 rozporządzenia 2023/988, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 200 000 zł.

Art. 76. Podmiot gospodarczy, który nie wykonuje obowiązków określonych w art. 15 ust. 2 i 3 lub art. 16 ust. 3 rozporządzenia 2023/988, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 50 000 zł.

Art. 77. Podmiot gospodarczy, który nie wykonuje obowiązków określonych w art. 19 rozporządzenia 2023/988, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 500 000 zł.

Art. 78. Podmiot gospodarczy, który wprowadza do obrotu lub udostępnia na rynku produkt niezgodny z dodatkowymi wymaganiami dotyczącymi znakowania produktów, określonymi w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 6, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 100 000 zł.

Art. 79. Podmiot gospodarczy, który na żądanie organu nie udostępnia dokumentów, o których mowa w art. 26, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 50 000 zł.

Art. 80. Podmiot gospodarczy, który na żądanie organu nie udziela informacji, o których mowa w art. 43 pkt 2, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 100 000 zł.

Art. 81. Podmiot gospodarczy, który uniemożliwia rozpoczęcie lub utrudnia organowi prowadzenie czynności kontrolnych, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 300 000 zł.

Art. 82. Osoba odpowiedzialna w rozumieniu art. 16 ust. 1 rozporządzenia 2023/988 lub art. 4 ust. 1 rozporządzenia 2019/1020, która nie wykonuje obowiązków określonych w art. 20 ust. 4 rozporządzenia 2023/988, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 200 000 zł.

Art. 83. Dostawca internetowej platformy handlowej, który nie wykonuje obowiązków określonych w art. 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2023/988, lub który nie wykonał w terminie decyzji, o której mowa w art. 54 ust. 1, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 1 000 000 zł.

Art. 84. Dostawca internetowej platformy handlowej, który wbrew obowiązkom określonym w art. 22 ust. 12 rozporządzenia 2023/988, nie współpracuje z organami nadzoru rynku, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 1 000 000 zł.

Art. 85. Dostawca usług społeczeństwa informacyjnego, który nie wykonał w terminie decyzji, o której mowa w art. 55 ust. 1, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 1 000 000 zł.

Art. 86. Kontrolowany, który na żądanie organu nie przedstawia dokumentów, specyfikacji technicznych, danych lub informacji, o których mowa w art. 25 pkt 1–3, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 50 000 zł.

Art. 87. Kontrolowany, który na żądanie organu nie dostarcza produktu, o którym mowa w art. 33 ust. 1, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 200 000 zł.

Jak widać, polski ustawodawca nie zamierza brać jeńców – katalog kar będzie naprawdę bogaty. Jeżeli zatem przeszła Ci przez głowę myśl, że może nie warto przejmować się GPSR i działać tak, jak dotychczas, bez oglądania się na nowe biurokratyczne obowiązki… to rekomenduję zastanowić się nad tym jeszcze raz 😉

Sprzedaż produktów z Chin a GPSR. Podsumowanie.

Przepisy GPSR przy pierwszym kontakcie rzeczywiście przytłaczają. Dokumenty, informacje, oceny, ryzyka, dotkliwe kary… Przyzwyczajenie się do nowego stanu rzeczy z pewnością nie będzie łatwe – zwłaszcza gdy prowadzisz stosunkowo drobną działalność handlową. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w związku z zalewem rynku europejskiego produktami z Chin Unia Europejska kiedyś musiała zareagować.

I to kiedyś ma miejsce teraz.

Jeżeli potrzebujesz dowiedzieć się, jak legalnie handlować produktami z Chin, zapraszamy Cię na indywidualną konsultację, w trakcie której omówimy Twoją sytuację – kancelaria@prakreacja.legal.

Więcej na temat GPSR znajdziesz w tym poradniku: GPSR – bezpieczeństwo produktów w e-commerce. Sklepy internetowe, platformy handlowe, marketplace.

Jeżeli chcesz co tydzień dostawać na maila bezpłatne rozwiązanie jednego problemu prawnego, zapisz się do mojego newslettera. W wiadomości powitalnej otrzymasz również link do strony z bonusami.

Praliny PraKreacji
Prawo dla Kreatywnych na słodko!

Praktyczne wskazówki w przystępnej formie. Cotygodniowa paczka Pralin dla spokoju i bezpieczeństwa Twojej działalności.

Wypełnij formularz, potwierdź zapis, 
a w wiadomości powitalnej otrzymasz pierwsze pudełko Pralin – materiały bonusowe.

Zdjęcie w nagłówku pobrane z serwisu Pexels, gdzie zostało dodane przez Kampus Production.

Niestety, ale wybrałeś/aś brak obsługi systemu komentarzy Disqus w menu cookies. Zmień to ustawienie, żeby zobaczyć w tym miejscu komentarze.