Nawigacja

Jedno z pytań nurtujących zarówno sprzedawców w sklepach internetowych, jak i ich klientów, dotyczy prawa do odstąpienia od umowy w przypadku towarów na zamówienie.

Jeśli kupisz w sklepie internetowym produkt spersonalizowany, wykonany na indywidualne zamówienie, to czy możesz go zwrócić? Pytanie wydaje się oczywiste, ale kryje się w nim pewien haczyk.

Potrzebujesz pomocy prawnej w związku ze sprzedażą internetową?

E-commerce to nasza codzienność w kancelarii praKreacja.legal.

Wyślij wiadomość na adres kancelaria@prakreacja.legal, porozmawiajmy o możliwej współpracy.

Prawo do odstąpienia od umowy – wideo

Ten artykuł powstał na bazie odcinka cyklu „Zapytaj prawnika” poświęconego prawu do odstąpienia od umowy w przypadku towarów na zamówienie. Wideo dostępne poniżej.

Wszystkie odcinki cyklu „Zapytaj prawnika” znajdziesz na dedykowanej playliście w serwisie YouTube. Pod każdym z filmów możesz zostawiać pytania do kolejnych nagrań.

Konsumenckie prawo do odstąpienia od umowy

Tytułem wstępu przypomnę, że pytanie to dotyczy konsumenckiego prawa do odstąpienia od umowy. Od 1 stycznia 2021 roku prawo to przysługuje również grupie przedsiębiorców, którzy dokonują zakupów niezawodowych. Szczegóły dotyczące tej kwestii znajdziesz tutaj: Zmiany w e-commerce od 01.01.2021 r.

Czy prawo konsumenckie do odstąpienia od umowy jest bezwzględne?

Nie, w pewnych sytuacjach ulega wyłączeniu. Przypadki te uregulowane są w art. 38 ustawy o prawach konsumenta.

Art. 38 pkt 3 wspomnianej ustawy precyzuje, że prawo to nie przysługuje w stosunku do rzeczy nieprefabrykowanych, wyprodukowanych według specyfikacji konsumenta lub służących zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb.

Jak rozumieć ten zapis?

Towar na zamówienie, czyli jaki?

Punktem wyjścia jest właściwe zrozumienie pojęcia „produkt na zamówienie”.

Dotyczy ono sytuacji, w której produkt rzeczywiście powstaje według specyfikacji konsumenta, czyli np. klient przesyła projekt graficzny i projekt ten jest nadrukowywany na zamówionej przez niego koszulce.

Bywają też sytuacje, w których sprzedawca w sklepie internetowym wprawdzie ma produkty na zamówienie, ale są to udostępniane przez niego towary, które posiada w swojej ofercie. Korzystając z rozwijanej listy, wybierasz np. produkt z danym haftem czy grafiką, ale to nie ty decydujesz o tej grafice.

W tym przypadku pojęcie „na zamówienie” oznacza, że produkt ten nie znajduje się na magazynie. Sprzedawca musi go albo zamówić, albo wyprodukować. Wyłączenie dotyczące produktów na zamówienie nie obejmuje sytuacji, w których sprzedawca nie ma towaru na stanie, a towar ten dostępny jest w jego ofercie czy katalogu.

Zasada umożliwiająca odstąpienie od umowy ma chronić sprzedawcę w sklepie internetowym przed sytuacjami, w których nie może sprzedać dalej towaru zwróconego przez klienta. Takie przypadki zdarzają się, gdy produkt jest specyficzne zaprojektowany na potrzeby danego klienta, niedostępny w ofercie standardowej i nikt inny go nie kupi.

Produkt spersonalizowany a towar niedostępny

Ważna uwaga – przepis nie definiuje, czym jest produkt na zamówienie. Niemniej kwestia ta jest doprecyzowana przez prawników oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Należy zatem rozróżniać produkt stricte spersonalizowany, wykonany na zamówienie, wytwarzany według specyfikacji konsumenta od produktu na zamówienie, który pochodzi ze standardowej oferty, ale nie ma go obecnie na stanie.

Posłużę się własnym przykładem. Kupując do nowego mieszkania wydruk na płótnie, wybierałem jego wymiary z dostępnych opcji w sklepie internetowym. I taki produkt miałem prawo zwrócić.

Dlaczego?

Ponieważ to nie ja wybierałem grafikę do nadruku czy jego specyficzny rozmiar – skorzystałem z predefiniowanych opcji, dostępnych u danego sprzedawcy.

Mam nadzieję, że przykład ten dobrze obrazuje, jak należy rozumieć wyłączenie prawa do odstąpienia od umowy w przypadku produktów na zamówienie.

Bonus: zalecenia wdrożeniowe

Chcesz zupełnie nieodpłatnie otrzymać kompletne zalecenia wdrożeniowe dla sklepu internetowego? Zapisz się do newslettera, a w prezencie powitalnym otrzymasz link do pobrania gotowych zaleceń.

Freebie

Zapisz się do newslettera i otrzymaj zalecenia wdrożeniowe dla sklepu internetowego

Administratorem Twoich danych osobowych będę ja, tj. Wojciech Wawrzak, posługujący się adresem kontakt@wojciechwawrzak.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności. Ponadto, odnajdziesz je w wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera.

Jeżeli nie chcesz zapisywać się do newslettera by otrzymać zalecenia, możesz je kupić w ramach pakietu dla sklepu internetowego.

Pomoc dla sklepów internetowych

Jeżeli potrzebujesz pomocy prawnej w związku z twoim sklepem internetowym, wyślij wiadomość na adres kancelaria@prakreacja.legal.

Jeżeli szukasz szybkiego rozwiązania, sprawdź pakiet dla sklepu internetowego.Pakiet e-commerce

Przydał ci się ten artykuł? Udostępnij go osobom, które również mogą z niego skorzystać.

Blog wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jego działania, korzystania z narzędzi analitycznych (Google Analytics), marketingowych (Facebook Custom Audiences), wtyczek społecznościowych (Facebook, LinkedIN, Twitter), systemu komentarzy (Disqus), odtwarzacza wideo (YouTube) oraz odtwarzacza podcastów (SoundCloud). Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk "Rozumiem i akceptuję". Jeżeli chcesz edytować ustawienia plików cookies, kliknij w przycisk "Ustawienia".
Ustawienia Rozumiem i akceptuję