Nawigacja

Zmiany w e-commerce od 01.01.2021 r. to temat, o którym mówią i piszą wszyscy. Blogerzy, dziennikarze, instagramowicze, a nawet TikTokowicze. Gdzie nie spojrzysz, tam zmiany w e-commerce od 01.01.2021 r.

Jeżeli jednak tutaj jesteś, to niezawodny znak, że temat jest ważny i istotny. Jako radca prawny pomagający sklepom internetowym nieprzerwanie od 2013 r., nie mogę przejść obok tego tematu obojętnie.

praKreacja.legal

Żeby jednak nie nadwyrężać twojego czasu i nie pogłębiać chaosu informacyjnego dotyczącego zmian w e-commerce od 01.01.2021 r., zebrałem w tym materiale same konkrety, bez zbędnego lania wody. Smacznego!

Pakiet dla sklepów internetowych dostępny w blogowym sklepie jest dostosowany do zmian wchodzących w życie od 01.01.2021 r.

Jeżeli kupiłeś pakiet wcześniej, powinieneś otrzymać wiadomość z aktualizacją. Jeżeli nie dotarła do Ciebie, napisz na adres wojciech.wawrzak@prakreacja.pl.

Na końcu artykułu znajdziesz BONUS – nieodpłatne zalecenia wdrożeniowe dla sklepu internetowego.

Freebie

Spis treści

Zmiany w e-commerce do posłuchania

O zmianach w e-commerce od 01.01.2021 r. możesz również posłuchać w podcaście. Poniżej widzisz odtwarzacz, który pozwoli Ci odsłuchać 51. odcinek podcastu Prawo dla kreatywnych poświęcony właśnie zmianom w e-commerce od 01.01.2021 r.

Podobał ci się odcinek? Udostępnij go innym. Dzięki poniższym przyciskom zajmie ci to dosłownie chwilę.

Podcastu “Prawo dla kreatywnych” możesz słuchać regularnie w następujących miejscach:

  • systemowa aplikacja “Podcasty” pod iOS,
  • aplikacja Podcast Addict pod Androidem,
  • iTunes,
  • SoundCloud,
  • każda inna aplikacja na smartfonie do podcastów.

Wszystkie pozostałe odcinki podcastu „Prawo dla kreatywnych” znajdziesz na podstronie poświęconej podcastowi.

Będę wdzięczny za pozostawienie recenzji na temat podcastu. W tym celu przejdź do profilu podcastu w aplikacji podcastowej na swoim smartfonie lub do strony podcastu w aplikacji iTunes na swoim komputerze.

W ramach profilu dostępny jest przycisk „Napisz recenzję”. Kliknij w niego i pozostaw kilka słów. Poniżej znajdziesz screeny z miejsc, o których mówię. Wielkie dzięki!

Oceny podcastu Prawo dla kreatywnych

Zmiany w e-commerce do oglądania

Poniżej widzisz odtwarzacz, który umożliwi ci obejrzenie powtórki szkolenia on-line poświęconego zmianom w e-commerce od 01.01.2021 r. Szkolenie odbyło się w formie live na Facebooku.

Poniżej znajdziesz natomiast artykuł.

Prawo do zwrotu również dla przedsiębiorców

W przypadku umów zawieranych na odległość, konsument może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny.

Od 01.01.2021 r. uprawnienie to będzie przysługiwać również przedsiębiorcy, który dokonuje wprawdzie zakupu „na firmę”, ale zakup nie ma dla niego charakteru zawodowego.

Przykładowo, jeżeli kancelaria prawna kupuje lodówkę do biura, to mimo, że prosi o wystawienie faktury na taki zakup, przysługuje jej przy takiej transakcji prawo do odstąpienia od umowy, ponieważ zakup lodówki nie ma charakteru zawodowego – kancelaria świadczy pomoc prawną, a nie zajmuje się branżą chłodniczą czy dalszą sprzedażą lodówek.

Natomiast, gdyby lodówkę kupił przedsiębiorca, który trudniłby się dalszą sprzedażą lodówek, zakup miałby dla niego charakter zawodowy, a więc prawo do odstąpienia od umowy nie przysługiwałoby mu.

Czy trzeba wprowadzać dodatkowy checkbox?

Wielu sprzedawców on-line zastanawia się, czy od 01.01.2021 r. muszą na samym już wstępie ustalać status klienta oraz to czy zakup ma dla niego charakter zawodowy.

Często pojawiają się głosy, że sprzedawcy on-line muszą w swoich sklepach wprowadzić mechanizm weryfikacji statusu klienta, np. stosownej treści checkbox, który będzie oświadczeniem klienta czy jest przedsiębiorcą i czy zakup ma dla niego charakter zawodowy.

W mojej ocenie takie rozwiązanie nie jest zasadne.

Po pierwsze, oświadczenie takie może być niezgodne z prawdą. W niektórych przypadkach bazowanie na nieprawdziwym oświadczeniu klienta może być dla sprzedawcy niekorzystne.

Przykładowo, klient zaznacza, że zakup nie ma dla niego charakteru zawodowego, a potem okazuje się, że jednak miał.

Po drugie, dodatkowy checkbox w procesie zamówienia oceniam za nieprzyjazny dla użytkownika i mogący obniżać ilość finalizowanych zamówień.

Jak rozwiązać problem?

Osobiście widzę dwa możliwe wyjścia z sytuacji:

  • przyznanie prawa do odstąpienia od umowy wszystkim przedsiębiorcom,
  • następczą weryfikację tego, czy zakup ma charakter zawodowy.

Przyznanie prawa do odstąpienia wszystkim przedsiębiorcom wydaje się najprostsze. Odciąża sprzedawcę z konieczności analizowania charakteru zakupu. Po prostu każdy klient korzysta z 14- dniowego prawa do zwrotu.

Jeżeli jednak sprzedawca nie chce przyznawać prawa do zwrotu wszystkim przedsiębiorcom, istnieje również możliwość następczej weryfikacji tego, czy zakup ma charakter zawodowy.

Przykładowo, jeżeli klient złożył zamówienie „na firmę”, a następnie kontaktuje się w sprawie zwrotu, można sprawdzić przedmiot prowadzonej przez niego działalności, np. w CEiDG.

Jeżeli przedmiot zamówienia pokrywa się z przedmiotem działalności, uznajemy, że zakup ma charakter zawodowy, a więc prawo do zwrotu nie przysługuje. W przeciwnym przypadku zwrot jest możliwy.

W mojej ocenie jedno z tych dwóch rozwiązań jest bardziej optymalne niż dodawanie do procesu zamówienia dodatkowych oświadczeń klienta o zawodowym / niezawodowym charakterze zakupu.

Klauzule niedozwolone w regulaminach

Ponadto, przedsiębiorcy, których zakupy on-line nie mają charakteru zawodowego, chronieni są na analogicznych zasadach jak konsumenci przed klauzulami niedozwolonymi w regulaminach sklepów internetowych.

Do tej pory często zdarzało się tak, że regulamin różnicował sytuację konsumentów i przedsiębiorców w niektórych kwestiach.

Przykładowo, właściwość sądu była ustalana korzystanie dla sprzedawcy przy zakupie przez przedsiębiorcę.

Od 01.01.2021 r. należy uważać by nie stosować klauzul niedozwolonych w stosunku do przedsiębiorców, których zakupy nie mają charakteru zawodowego.

W praktyce oznacza to, że te postanowienia kontrowersyjne, które do tej pory wprowadzane były do regulaminów z zastrzeżeniem, że nie dotyczą konsumentów, muszą zostać również oznaczone jako nieznajdujące zastosowania do przedsiębiorców, którzy dokonują zakupu niezawodowego.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej w związku z twoim sklepem internetowym, wyślij wiadomość pod adres wojciech.wawrzak@prakreacja.pl.

Podsumowanie

Zmiany wchodzące w życie od 01.01.2021 r. przedstawiane są często jako rewolucja w e-commerce.

Nie da się ukryć, że są to istotne zmiany, ale uważam, że wydźwięk wielu materiałów w tym zakresie wprowadza niepotrzebny niepokój, zamieszanie i obawę.

W mojej ocenie, przygotowanie się do zmian nie wymaga jakiś drastycznych, rewolucyjnych kroków i może odbyć się bezinwazyjnie poprzez modyfikację dotychczas stosowanych dokumentów prawnych w sklepie, chyba że sprzedawca świadomie podejmie decyzję o odbieraniu dodatkowych oświadczeń od klienta co do zawodowego / niezawodowego charakteru zakupu, o czym pisałem wcześniej w ramach wyjaśnień poświęconych prawu do odstąpienia od umowy.

Gotowy pakiet dla sklepu internetowego pomoże Ci się uporać ze wszystkimi kwestiami prawnymi.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej w związku z twoim sklepem internetowym, wyślij wiadomość pod adres wojciech.wawrzak@prakreacja.pl.

Podoba ci się ten materiał? Opowiedz o nim swoim znajomym, udostępnij go światu.

BONUS: Zalecenia wdrożeniowe dla sklepu internetowego

Chcesz zupełnie nieodpłatnie otrzymać kompletne zalecenia wdrożeniowe dla sklepu internetowego? Zapisz się do newslettera, a w prezencie powitalnym otrzymasz link do pobrania gotowych zaleceń.

Freebie

Zapisz się do newslettera i otrzymaj zalecenia wdrożeniowe dla sklepu internetowego

Administratorem Twoich danych osobowych będę ja, tj. Wojciech Wawrzak, posługujący się adresem kontakt@wojciechwawrzak.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności. Ponadto, odnajdziesz je w wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera.

Jeżeli nie chcesz zapisywać się do newslettera by otrzymać zalecenia, możesz je kupić w ramach pakietu dla sklepu internetowego.

Blog wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jego działania, korzystania z narzędzi analitycznych (Google Analytics), marketingowych (Facebook Custom Audiences), wtyczek społecznościowych (Facebook, LinkedIN, Twitter), systemu komentarzy (Disqus), odtwarzacza wideo (YouTube) oraz odtwarzacza podcastów (SoundCloud). Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk "Rozumiem i akceptuję". Jeżeli chcesz edytować ustawienia plików cookies, kliknij w przycisk "Ustawienia".
Ustawienia Rozumiem i akceptuję