Zmiany w e-commerce od 01.01.2021 r.

Zmiany w e-commerce od 01.01.2021 r. to temat, o którym mówią i piszą wszyscy. Blogerzy, dziennikarze, instagramowicze, a nawet TikTokowicze. Gdzie nie spojrzysz, tam zmiany w e-commerce od 01.01.2021 r.

Jeżeli jednak tutaj jesteś, to niezawodny znak, że temat jest ważny i istotny. Jako radca prawny pomagający sklepom internetowym nieprzerwanie od 2013 r., nie mogę przejść obok tego tematu obojętnie.

Żeby jednak nie nadwyrężać twojego czasu i nie pogłębiać chaosu informacyjnego dotyczącego zmian w e-commerce od 01.01.2021 r., zebrałem w tym materiale same konkrety, bez zbędnego lania wody. Smacznego!

Spis treści

Zmiany w e-commerce do posłuchania

O zmianach w e-commerce od 01.01.2021 r. możesz również posłuchać w podcaście. Poniżej widzisz odtwarzacz, który pozwoli Ci odsłuchać 51. odcinek podcastu Prawo dla kreatywnych poświęcony właśnie zmianom w e-commerce od 01.01.2021 r.

Niestety, ale wybrałeś/aś brak obsługi Soundcloud w menu cookies. Zmień to ustawienie, żeby zobaczyć w tym miejscu odtwarzacz.

Wszystkie pozostałe odcinki podcastu „Prawo dla kreatywnych” znajdziesz na podstronie poświęconej podcastowi.

Prawo do zwrotu również dla przedsiębiorców

W przypadku umów zawieranych na odległość, konsument może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny.

Od 01.01.2021 r. uprawnienie to będzie przysługiwać również przedsiębiorcy, który dokonuje wprawdzie zakupu „na firmę”, ale zakup nie ma dla niego charakteru zawodowego.

Przykładowo, jeżeli kancelaria prawna kupuje lodówkę do biura, to mimo, że prosi o wystawienie faktury na taki zakup, przysługuje jej przy takiej transakcji prawo do odstąpienia od umowy, ponieważ zakup lodówki nie ma charakteru zawodowego – kancelaria świadczy pomoc prawną, a nie zajmuje się branżą chłodniczą czy dalszą sprzedażą lodówek.

Natomiast, gdyby lodówkę kupił przedsiębiorca, który trudniłby się dalszą sprzedażą lodówek, zakup miałby dla niego charakter zawodowy, a więc prawo do odstąpienia od umowy nie przysługiwałoby mu.

Czy trzeba wprowadzać dodatkowy checkbox?

Wielu sprzedawców on-line zastanawia się, czy od 01.01.2021 r. muszą na samym już wstępie ustalać status klienta oraz to czy zakup ma dla niego charakter zawodowy.

Zmiany w e-commerce od 01.01.2021 r.

Często pojawiają się głosy, że sprzedawcy on-line muszą w swoich sklepach wprowadzić mechanizm weryfikacji statusu klienta, np. stosownej treści checkbox, który będzie oświadczeniem klienta czy jest przedsiębiorcą i czy zakup ma dla niego charakter zawodowy.

W mojej ocenie takie rozwiązanie nie jest zasadne.

Po pierwsze, oświadczenie takie może być niezgodne z prawdą. W niektórych przypadkach bazowanie na nieprawdziwym oświadczeniu klienta może być dla sprzedawcy niekorzystne.

Przykładowo, klient zaznacza, że zakup nie ma dla niego charakteru zawodowego, a potem okazuje się, że jednak miał.

Po drugie, dodatkowy checkbox w procesie zamówienia oceniam za nieprzyjazny dla użytkownika i mogący obniżać ilość finalizowanych zamówień.

Jak rozwiązać problem?

Osobiście widzę dwa możliwe wyjścia z sytuacji:

  • przyznanie prawa do odstąpienia od umowy wszystkim przedsiębiorcom,
  • następczą weryfikację tego, czy zakup ma charakter zawodowy.

Przyznanie prawa do odstąpienia wszystkim przedsiębiorcom wydaje się najprostsze. Odciąża sprzedawcę z konieczności analizowania charakteru zakupu. Po prostu każdy klient korzysta z 14- dniowego prawa do zwrotu.

Jeżeli jednak sprzedawca nie chce przyznawać prawa do zwrotu wszystkim przedsiębiorcom, istnieje również możliwość następczej weryfikacji tego, czy zakup ma charakter zawodowy.

Przykładowo, jeżeli klient złożył zamówienie „na firmę”, a następnie kontaktuje się w sprawie zwrotu, można sprawdzić przedmiot prowadzonej przez niego działalności, np. w CEiDG.

Jeżeli przedmiot zamówienia pokrywa się z przedmiotem działalności, uznajemy, że zakup ma charakter zawodowy, a więc prawo do zwrotu nie przysługuje. W przeciwnym przypadku zwrot jest możliwy.

Zmiany w e-commerce od 01.01.2021 r.

W mojej ocenie jedno z tych dwóch rozwiązań jest bardziej optymalne niż dodawanie do procesu zamówienia dodatkowych oświadczeń klienta o zawodowym / niezawodowym charakterze zakupu.

Klauzule niedozwolone w regulaminach

Ponadto, przedsiębiorcy, których zakupy on-line nie mają charakteru zawodowego, chronieni są na analogicznych zasadach jak konsumenci przed klauzulami niedozwolonymi w regulaminach sklepów internetowych.

Do tej pory często zdarzało się tak, że regulamin różnicował sytuację konsumentów i przedsiębiorców w niektórych kwestiach.

Przykładowo, właściwość sądu była ustalana korzystanie dla sprzedawcy przy zakupie przez przedsiębiorcę.

Od 01.01.2021 r. należy uważać by nie stosować klauzul niedozwolonych w stosunku do przedsiębiorców, których zakupy nie mają charakteru zawodowego.

W praktyce oznacza to, że te postanowienia kontrowersyjne, które do tej pory wprowadzane były do regulaminów z zastrzeżeniem, że nie dotyczą konsumentów, muszą zostać również oznaczone jako nieznajdujące zastosowania do przedsiębiorców, którzy dokonują zakupu niezawodowego.

Prakreacja.pl
Jeżeli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej w związku z twoim sklepem internetowym, wyślij wiadomość pod adres wojciech.wawrzak@prakreacja.pl.

Podsumowanie

Zmiany wchodzące w życie od 01.01.2021 r. przedstawiane są często jako rewolucja w e-commerce.

Nie da się ukryć, że są to istotne zmiany, ale uważam, że wydźwięk wielu materiałów w tym zakresie wprowadza niepotrzebny niepokój, zamieszanie i obawę.

W mojej ocenie, przygotowanie się do zmian nie wymaga jakiś drastycznych, rewolucyjnych kroków i może odbyć się bezinwazyjnie poprzez modyfikację dotychczas stosowanych dokumentów prawnych w sklepie, chyba że sprzedawca świadomie podejmie decyzję o odbieraniu dodatkowych oświadczeń od klienta co do zawodowego / niezawodowego charakteru zakupu, o czym pisałem wcześniej w ramach wyjaśnień poświęconych prawu do odstąpienia od umowy.

Gotowy pakiet dla sklepu internetowego pomoże Ci się uporać ze wszystkimi kwestiami prawnymi.

Zmiany w e-commerce od 01.01.2021 r.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej w związku z twoim sklepem internetowym, wyślij wiadomość pod adres wojciech.wawrzak@prakreacja.pl.

BONUS: Zalecenia wdrożeniowe dla sklepu internetowego

Chcesz zupełnie nieodpłatnie otrzymać kompletne zalecenia wdrożeniowe dla sklepu internetowego?

Zmiany w e-commerce od 01.01.2021 r.

Zapisz się do newslettera, a w prezencie powitalnym otrzymasz link do pobrania gotowych zaleceń.

Prakreacja.pl

Niestety, ale wybrałeś/aś brak obsługi systemu komentarzy Disqus w menu cookies. Zmień to ustawienie, żeby zobaczyć w tym miejscu komentarze.