Regulamin newslettera (lead magnet). Kiedy potrzebny, co powinien zawierać i jak go wykorzystać?

Przydatne materiały w zamian za zapis do newslettera (lead magnet) to popularny sposób na budowanie listy mailingowej. Korzystanie z tej techniki wymaga jednak spełnienia kilku obowiązków. Tutaj dowiesz się, co zrobić, żeby twoje działania z wykorzystaniem lead magnet były zgodne z prawem.

Prawo własności intelektualnej obowiązuje również w internecie

Dzień dobry! Nazywam się Wojciech Wawrzak, jestem radcą prawny i twórcą tego bloga, który funkcjonuje od 2013 r. Każdemu publikowanemu materiałowi poświęcam czas, serce i uwagę, starając się, żeby był przydatny i pomocny. Blog jest dostępny publicznie i nieodpłatnie, ale nie oznacza to, że można z niego korzystać bez ograniczeń. Wszystkie treści są objęte ochroną prawa autorskiego, a ich nieuprawnione wykorzystanie, np. powielanie, kopiowanie, rozpowszechnianie na swojej stronie internetowej, włączanie do własnych produktów, może skutkować odpowiedzialnością cywilną lub karną. W sprawie ewentualnej zgody na korzystanie z materiałów napisz pod adres wojciech.wawrzak@prakreacja.pl.

Spis treści

Wideo i podcast na temat regulaminu newslettera

Jeżeli wolisz oglądać niż czytać, przygotowałem wideo na temat skłaniania do zapisu do newslettera poprzez oferowanie jakiegoś bonusu (lead magnet).

Na temat newslettera i lead magnet możesz również posłuchać w podcaście.

Niestety, ale wybrałeś/aś brak obsługi Soundcloud w menu cookies. Zmień to ustawienie, żeby zobaczyć w tym miejscu odtwarzacz.

Wszystkie materiały wideo znajdziesz na moim kanale YT, a podcasty w aplikacji podcastowej, z której korzystasz lub w Spotify. Poniżej wersja tekstowa poradnika.

Regulamin newslettera (lead magnet)

Udostępnianie jakiś treści w zamian za zapis do newslettera wymaga posiadania regulaminu.

Wszystko dlatego, że nowelizacja ustawy o prawach konsumenta objęła jej zastosowaniem nie tylko umowy, gdzie klient płaci pieniędzmi, ale również te sytuacje, gdy walutą stają się dane osobowe, np. e-book, checklista, raport itp. w zamian za zapis do newslettera.

Regulamin newslettera (lead magnet) może być częścią większego dokumentu, np. regulaminu sklepu internetowego, ale będzie czytelniej dla użytkownika podającego swoje dane w formularzu, gdy zaakceptuje oddzielny regulamin, zawierający informacje wyłącznie o sytuacji, w której aktualnie się znajduje – zapis do newslettera w celu otrzymania obiecanych materiałów.

Co powinien zawierać regulamin newslettera wykorzystującego mechanizm lead magnet?

Zawartość regulaminu newslettera (lead magnet) wynika m.in. z wymogów ustawy o prawach konsumenta, ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz RODO.

  1. Dane identyfikacyjne i kontaktowe administratora.
  2. Procedura zawarcia umowy o dostarczenie treści cyfrowych.
  3. Wymogi techniczne niezbędne do korzystania z materiałów.
  4. Informacja na temat praw autorskich do materiałów.
  5. Zasady odstąpienia od umowy i reklamacji.
  6. Pozasądowe sposoby dochodzenia roszczeń.
  7. Informacje na temat przetwarzania danych osobowych.
Prakreacja.pl
Przykładowe postanowienia do wykorzystania w regulaminie newslettera 

Za pośrednictwem Strony, Administrator umożliwia Użytkownikowi zawarcie umowy o dostarczenie treści cyfrowych w postaci Materiałów, za które to Materiały Użytkownik nie wnosi jakiejkolwiek opłaty pieniężnej, ale dostarcza Administratorowi swoje dane osobowe i wyraża zgodę na przesyłanie mu Newslettera.

Jeżeli Użytkownik nie chce wyrazić zgody na przesyłanie mu Newslettera, może dokonać zakupu Materiałów, płacąc za nie określoną przez Administratora cenę. Zakup w ten sposób wymaga indywidualnego kontaktu z Administratorem.

Zawarcie umowy w sposób, o którym mowa w § 2 ust. 1 Regulaminu, wymaga wypełnienia i przesłania Formularza, a następnie potwierdzenia zapisu na listę subskrybentów Newslettera poprzez kliknięcie w link potwierdzający wysłany na adres e-mail podany w Formularzu. Umowę uważa się za zawartą z chwilą wyświetlenia Użytkownikowi strony internetowej z potwierdzeniem subskrypcji Newslettera.

Regulamin newslettera możesz napisać samodzielnie, zlecić jego przygotowanie mojej kancelarii albo stworzyć w kilka chwil, korzystając z intuicyjnego kreatora, którego jestem partnerem merytorycznym.

Zapis do newslettera a umowa o treści cyfrowe

Gdy przygotowuję klientom mojej kancelarii praKreacja.legal indywidualny regulamin newslettera (lead magnet), po otrzymaniu jego projektu, niemal zawsze pytają, o co chodzi z tą umową o dostarczenie treści cyfrowych, która pojawia się w regulaminie.

Panie Wojtku, do każdego, kto zapisze się do newslettera, nasz system mailingowy automatycznie wysyła po prostu link do pobrania e-booka. O jaką umowę chodzi w tym regulaminie, który Pan przesłał? Nie chcemy tutaj zawierać żadnych umów.

Umowa o dostarczenie treści cyfrowych pojawia się w związku z newsletterem dlatego, że materiały obiecywane użytkownikowi w zamian za zapis to treści cyfrowe.

Wypełniając i przesyłając formularz służący do uzyskania obiecanych materiałów, użytkownik zamawia dostarczenie mu treści cyfrowych tak samo jakby składał zamówienie w sklepie.

Różnica polega na tym, że w tym przypadku nie płaci pieniędzmi, ale zgodą newsletterową.

Z prawnego punktu widzenia zapis do newslettera w celu uzyskania dostępu do jakiś materiałów prowadzi do zawarcia z dostawcą tych materiałów umowy o dostarczenie treści cyfrowych. Właśnie dlatego takie, a nie inne postanowienia znajdują się w regulaminie newslettera (lead magnet).

Prakreacja.pl
Skoro użytkownik zawiera w tym przypadku umowę o dostarczenie treści cyfrowych, to regulamin powinien również przewidywać postanowienia dotyczące odstąpienia od umowy. Na temat prawa do odstąpienia od umowy w przypadku treści cyfrowych przeczytasz tutaj: czy można zwrócić kurs on-line lub e-book?

Dane osobowe przekazywane przy zapisie do newslettera

Jeżeli użytkownik zapisuje się do newslettera, żeby otrzymać opisane na stronie materiały, w formularzu zapisu podaje przynajmniej swój adres e-mail. To wystarczające do uznania, że dochodzi w tym przypadku do przetwarzania danych osobowych.

Dane są przetwarzane w celu dostarczenia materiałów oraz obsługi newslettera.

Mimo, że użytkownik może w każdej chwili zrezygnować z otrzymywania newslettera (powinien móc, bo takie są wymogi), to najczęściej jego dane są nadal przechowywane w bazie systemu mailingowego nawet po anulowaniu subskrypcji.

Uzasadnia się to potrzebą archiwizacji danych na potrzeby wykazania, gdyby pojawiła się taka konieczność (np. podczas kontroli ze strony Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych), że newsletter prowadzony był zgodnie z przepisami prawa, administrator odbierał właściwe zgody, realizował rzetelnie obowiązek informacyjny, respektował rezygnację z otrzymywania newslettera.

Prakreacja.pl
Przykładowe postanowienia do wykorzystania w regulaminie newslettera

Dane osobowe Użytkownika są przetwarzane w celu zawarcia i wykonania umowy o dostarczenie treści cyfrowych w postaci Materiałów na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b RODO.

Po dostarczeniu Materiałów, dane osobowe Użytkownika są przechowywanie w bazie Administratora na potrzeby archiwalne, w celu ewentualnej obrony, ustalenia lub dochodzenia roszczeń związanych z umową, co stanowi prawnie uzasadniony interes realizowany przez Administratora, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Dane te zostaną usunięte po upływie terminu przedawnienia roszczeń związanych z umową.

Dane osobowe Użytkownika przetwarzane są również w celu obsługi Newslettera, tj. wysyłki wiadomości e-mail, analizy statystyk związanych z wysyłanymi wiadomościami, segmentacji bazy. Na podstawie segmentacji wykonywanej przez Administratora, Użytkownik może trafiać do różnych grup odbiorców Newslettera, które mają wpływ na zakres i zawartość treści wysyłanych w ramach Newslettera. Użytkownik zawsze może zwrócić się do Administratora o informację w zakresie przynależności do poszczególnych grup oraz oczekiwaną przez siebie modyfikację w zakresie tej przynależności.

Jak widzisz na powyższym przykładzie, regulamin newsletttera (lead magnet) powinien zawierać również postanowienia w zakresie ochrony danych osobowych, realizując w ten sposób wymogi stawiane przez RODO, a dokładnie art. 13 dotyczący obowiązku informacyjnego.

I tutaj ponownie – niby można wtłoczyć wątki związane z newsletterem i lead magnet do ogólnej polityki prywatności, ale czytelniej jest dla użytkownika, jeśli regulamin akceptowany przy zapisie do newslettera uwzględnia od razu również postanowienia dotyczące danych osobowych związane z tą konkretną sytuacją – zapis do newslettera w celu otrzymania obiecanych materiałów.

Konieczne elememty formularza zapisu do newslettera

Wiesz już, że budowanie listy mailingowej poprzez oferowanie określonych materiałów w zamian za zapis do newslettera wymaga posiadania regulaminu i co taki regulamin powinien zawierać.

Dla legalnego wykorzystywania lead magnet przy zbieraniu zapisów do newslettera kluczowe jest jeszcze właściwe ustawienie formularza rejestracyjnego. Formularz musi uwzględniać:

  1. akceptację regulaminu newslettera (lead magnet),
  2. zgodę na otrzymywanie newslettera,
  3. informację o alternatywie płatnej pieniędzmi,
  4. skróconą klauzulę informacyjną,
  5. odesłanie po więcej szczegółów.

Cała zabawa polega na tym, żeby formularz realizował wymogi prawne, a jednocześnie był przyjazny dla użytkownika i nie obniżał konwersji. Mam na to kilka pomysłów.

Spisałem te pomysły w ramach zaleceń wdrożeniowych dot. lead magnet, które udostępniam klientom korzystającym z indywidualnych usług mojej kancelarii w zakresie wdrożenia prawnego newslettera (lead magnet) oraz użytkownikom kreatora (którego jestem partnerem merytorycznym) pozwalającego w kilka chwil stworzyć regulamin newslettera (lead magnet).

Jeżeli nie jesteś klientem mojej kancelarii, ani użytkownikiem kreatora, możesz uzyskać dostęp do tych zaleceń, zapisując się do mojego newslettera.

Przy okazji, możesz sprawdzić, w jaki sposób ja zbudowałem swój formularz zapisu do newslettera z wykorzystaniem lead magnet.

Prakreacja.pl

Płatna alternatywa dla zapisu do newslettera

Oprócz właściwego regulaminu i formularza zapisu do newslettera, przy lead magnet ważna jest jeszcze jedna rzecz – zgoda na otrzymywanie newslettera powinna być całkowicie dobrowolna.

W celu uniknięcia zarzutu wymuszania zgody newsletterowej, warto przygotować alternatywę dla użytkowników, którzy są zainteresowani materiałami, ale nie chcą subskrybować newslettera.

Jeżeli nie możesz lub nie chcesz skonfigurować prostej sprzedaży on-line (np. z wykorzystaniem wtyczki Easy Digital Downloads), poinformuj przynajmniej w treści formularza zapisu do newslettera o możliwości zakupu materiałów za określoną cenę w ramach indywidualnego kontaktu.

Czy każdy newsletter wymaga regulaminu?

Lead magnet jest sposobem na zwiększanie konwersji z formularzy zapisu do newslettera. Łatwiej skłonić użytkownika do pozostawienia swojego adresu mailowego, oferując jakiś bonus.

Nie wszyscy korzystają jednak z tego rozwiązania. Często jest też tak, że w obrębie jednego serwisu są miejsca, gdzie tak po prostu można zapisać się do newslettera bez żadnych bonusów, oraz miejsca, gdzie jakiś bonus jest oferowany, np. e-book, checklista, raport, zestawienie.

Na potrzeby zapisu do newslettera bez lead magnet nie ma potrzeby posługiwania się regulaminem newslettera. Wystarczy podstawowa zgoda newsletterowa, najlepiej w formie checkboxa.

Prakreacja.pl
Przykładowa zgoda newsletterowa (podstawowa)

Chcę otrzymywać e-mail newsletter – informacje o nowościach, promocjach, produktach lub usługach związanych ze sklepem XXX.

Kod rabatowy za zapis do newslettera

Nie zawsze bonusem za zapis do newslettera jest e-book, raport, zestawienie, checklista lub inny materiał.

Często jest to po prostu kod rabatowy.

Czy w takiej sytuacji również należy stosować wymogi opisane w tym artykule? Doprowadziłoby to choćby do takiego absurdu, że należałoby zapewniać użytkownikowi alternatywę dla zapisu do newslettera – zapłatę pieniędzmi za kod rabatowy.

Moim zdaniem, jeżeli bonusem za zapis do newslettera jest kod rabatowy, wystarczy, że przy zapisie znajdzie się o tym wzmianka, bez bawienia się w dalsze formalności.

Gdy przygotowuję dla moich klientów regulaminy szyte na miarę, najczęściej wspominam o tym jeszcze dodatkowo w podstawowym regulaminie przy okazji opisywania usług świadczonych drogą elektroniczną (możliwość zapisu do newslettera jako taka usługa) oraz w postanowieniach poświęconych kodom rabatowym (przykładowe sposoby wejścia w posiadanie kodu rabatowego).

Prakreacja.pl
Przykładowe postanowienia z regulaminu

Jedną z nieodpłatnych usług świadczonych drogą elektroniczną przez Sprzedawcę jest zapewnianie Użytkownikowi możliwości zapisu do Newslettera, co następuje poprzez wypełnienie i przesłanie dedykowanego formularza zapisu do Newslettera oraz potwierdzenie zapisu poprzez kliknięcie w link wysłany na adres e-mail Użytkownika.

Użytkownik może w formularzu zamówienia wykorzystać Kod Rabatowy w celu obniżenia kwoty do zapłaty za zamówienie. Użytkownik może wejść w posiadanie Kodu Rabatowego m.in. zapisując się do Newslettera.

Zapis do newslettera jako zapłata za udział w webinarze

Jednym ze sposobów na budowanie listy mailingowej jest organizowanie bezpłatnych webinarów.

Tutaj sytuacja jest analogiczna jak przy treściach cyfrowych typu e-book. Webinar tak naprawdę nie jest bezpłatny. Po prostu formą zapłaty nie są pieniądze, ale zgoda newsletterowa.

W takiej sytuacji rekomenduję posługiwanie się oddzielnym regulaminem webinaru, który opisuje zasady rejestracji na webinar ze specyficzną formą płatności jaką jest zapis do newslettera. No i podobnie jak w przypadku newslettera – użytkownik powinien mieć możliwość zapłaty za udział w webinerze pieniędzmi, jeśli nie chce zapisywać się do newslettera.

Podsumowanie

Korzystanie z lead magnet (bonus za zapis do newslettera) wymaga posiadania odpowiedniego regulaminu.

Oprócz regulaminu, należy zadbać jeszcze o właściwą konfigurację formularza zapisu.

Użytkownik, który nie chce zapisywać się do newslettera, powinien mieć możliwość odpłatnego uzyskania dostępu do interesujących go materiałów, płacąc pieniędzmi.

Pewne odrębności dotyczą kodów rabatowych i webinarów jako bonusu za zapis do newslettera.

Prakreacja.pl
Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej związanej z newsletterem?

Wyślij wiadomość na adres wojciech.wawrzak@prakreacja.pl.

Jeśli natomiast szukasz możliwie najtańszego i natychmiastowego rozwiązania, polecam intuicyjny kreator regulaminu newslettera (lead magnet).

Niestety, ale wybrałeś/aś brak obsługi systemu komentarzy Disqus w menu cookies. Zmień to ustawienie, żeby zobaczyć w tym miejscu komentarze.