Lead Magnet – jak skutecznie i legalnie budować listę mailingową?

Przydatne materiały w zamian za zapis do newslettera (lead magnet) to popularny sposób na budowanie listy mailingowej. Korzystanie z tej techniki wymaga jednak spełnienia kilku obowiązków. Tutaj dowiesz się, co zrobić, żeby twoje działania z wykorzystaniem lead magnet były zgodne z prawem.

Prakreacja.pl
Ten poradnik jest częścią cyklu poświęconego zmianom przepisów prawa e-commerce wynikających z wdrożenia dyrektyw europejskich, m.in. OMNIBUS. Artykuły cyklu:

1. Czy klient może zwrócić kurs on-line? Kilka słów o problematycznym wdrożeniu dyrektywy.

2. Lead Magnet – jak budować listę mailingową zgodnie z prawem?

3. Oferujesz promocje i obniżki cen? Uważaj, OMNIBUS wprowadza nowe obowiązki.

4. Publikujesz opinie o swoich produktach lub usługach? Masz nowe obowiązki.

Potrzebujesz pomocy przy przygotowaniu twojego sklepu do zmian? Sprawdź gotowe pakiety e-commerce dostępne w sklepie lub napisz na wojciech.wawrzak@prakreacja.pl.Mockupy trzech pakietów e-commerce

 

Spis treści

Regulamin Lead Magnet

Udostępnianie jakiś treści w zamian za zapis do newslettera wymaga posiadania regulaminu.

Wszystko dlatego, że nowelizacja ustawy o prawach konsumenta objęła jej zastosowaniem nie tylko umowy, gdzie klient płaci pieniędzmi, ale również te sytuacje, gdy walutą stają się dane osobowe, np. przydatny e-book w zamian za zapis do newslettera.

Regulamin Lead Magnet może być częścią większego dokumentu, np. ogólnego regulaminu serwisu internetowego, ale będzie czytelniej dla użytkownika podającego swoje dane w formularzu, gdy zaakceptuje oddzielny regulamin, zawierający informacje wyłącznie o sytuacji, w której aktualnie się znajduje – zapis do newslettera w celu otrzymania obiecanych materiałów.

Co powinien zawierać regulamin Lead Magnet?

Zawartość regulaminu Lead Magnet wynika m.in. z wymogów ustawy o prawach konsumenta, ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz RODO.

  1. Dane identyfikacyjne i kontaktowe administratora.
  2. Procedura zawarcia umowy o dostarczenie treści cyfrowych.
  3. Wymogi techniczne niezbędne do korzystania z materiałów.
  4. Informacja na temat praw autorskich do materiałów.
  5. Zasady odstąpienia od umowy i reklamacji.
  6. Pozasądowe sposoby dochodzenia roszczeń.
  7. Informacje na temat przetwarzania danych osobowych.
Prakreacja.pl
Przykładowe postanowienia do wykorzystania w regulaminie Lead Magnet

Za pośrednictwem Strony, Administrator umożliwia Użytkownikowi zawarcie umowy o dostarczenie treści cyfrowych w postaci Materiałów, za które to Materiały Użytkownik nie wnosi jakiejkolwiek opłaty pieniężnej, ale dostarcza Administratorowi swoje dane osobowe i wyraża zgodę na przesyłanie mu Newslettera.

Jeżeli Użytkownik nie chce wyrazić zgody na przesyłanie mu Newslettera, może dokonać zakupu Materiałów, płacąc za nie określoną przez Administratora cenę. Zakup w ten sposób wymaga indywidualnego kontaktu z Administratorem.

Zawarcie umowy w sposób, o którym mowa w § 2 ust. 1 Regulaminu, wymaga wypełnienia i przesłania Formularza, a następnie potwierdzenia zapisu na listę subskrybentów Newslettera poprzez kliknięcie w link potwierdzający wysłany na adres e-mail podany w Formularzu. Umowę uważa się za zawartą z chwilą wyświetlenia Użytkownikowi strony internetowej z potwierdzeniem subskrypcji Newslettera.

Regulamin Lead Magnet możesz napisać samodzielnie, zlecić jego przygotowanie mojej kancelarii albo stworzyć w kilka chwil, korzystając z intuicyjnego kreatora, którego jestem współtwórcą.

Lead Magnet a umowa o treści cyfrowe

Gdy przygotowuję klientom mojej kancelarii praKreacja.legal indywidualny regulamin Lead Magnet, po otrzymaniu jego projektu, niemal zawsze pytają, o co chodzi z tą umową o dostarczenie treści cyfrowych, która pojawia się w regulaminie.

Panie Wojtku, do każdego, kto zapisze się do newslettera, nasz system mailingowy automatycznie wysyła po prostu link do pobrania e-booka. O jaką umowę chodzi w tym regulaminie, który Pan przesłał? Nie chcemy tutaj zawierać żadnych umów.

Umowa o dostarczenie treści cyfrowych pojawia się w związku z lead magnet dlatego, że materiały obiecywane użytkownikowi w zamian za zapis do newslettera to treści cyfrowe, o których mowa w ustawie o prawach konsumenta.

Wypełniając i przesyłając formularz służący do uzyskania obiecanych materiałów, użytkownik zamawia dostarczenie mu treści cyfrowych tak samo jakby składał zamówienie w sklepie.

Różnica polega na tym, że w tym przypadku nie płaci pieniędzmi, ale zgodą newsletterową.

Z prawnego punktu widzenia, zapis do newslettera w celu uzyskania dostępu do jakiś materiałów prowadzi do zawarcia z dostawcą tych materiałów umowy o dostarczenie treści cyfrowych. Właśnie dlatego takie, a nie inne postanowienia znajdują się w regulaminie Lead Magnet.

Dane osobowe przekazywane przy Lead Magnet

Jeżeli użytkownik zapisuje się do newslettera, żeby otrzymać opisane na stronie materiały, w formularzu zapisu podaje przynajmniej swój adres e-mail. To wystarczające do uznania, że dochodzi w tym przypadku do przetwarzania danych osobowych.

Dane przetwarzane są w celu dostarczenia materiałów oraz obsługi newslettera.

Mimo, że użytkownik może w każdej chwili zrezygnować z otrzymywania newslettera (powinien móc, bo takie są wymogi), to najczęściej jego dane są nadal przechowywane w bazie systemu mailingowego nawet po anulowaniu subskrypcji.

Uzasadnia się to potrzebą archiwizacji danych na potrzeby wykazania, gdyby pojawiła się taka konieczność (np. podczas kontroli ze strony Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych), że newsletter prowadzony był zgodnie z przepisami prawa, administrator odbierał właściwe zgody, realizował rzetelnie obowiązek informacyjny, respektował rezygnację z otrzymywania newslettera.

Prakreacja.pl
Przykładowe postanowienia do wykorzystania w regulaminie Lead Magnet

Dane osobowe Użytkownika przetwarzane są w celu zawarcia i wykonania umowy o dostarczenie treści cyfrowych w postaci Materiałów na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b RODO.

Po dostarczeniu Materiałów, dane osobowe Użytkownika przechowywane są w bazie Administratora na potrzeby archiwalne, w celu ewentualnej obrony, ustalenia lub dochodzenia roszczeń związanych z umową, co stanowi prawnie uzasadniony interes realizowany przez Administratora, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Dane te zostaną usunięte po upływie terminu przedawnienia roszczeń związanych z umową.

Dane osobowe Użytkownika przetwarzane są również w celu obsługi Newslettera, tj. wysyłki wiadomości e-mail, analizy statystyk związanych z wysyłanymi wiadomościami, segmentacji bazy. Na podstawie segmentacji wykonywanej przez Administratora, Użytkownik może trafiać do różnych grup odbiorców Newslettera, które mają wpływ na zakres i zawartość treści wysyłanych w ramach Newslettera. Użytkownik zawsze może zwrócić się do Administratora o informację w zakresie przynależności do poszczególnych grup oraz oczekiwaną przez siebie modyfikację w zakresie tej przynależności.

Jak widzisz na powyższym przykładzie, regulamin Lead Magnet powinien zawierać również postanowienia w zakresie ochrony danych osobowych, realizując w ten sposób wymogi stawiane przez art. 13 RODO (obowiązek informacyjny).

I tutaj ponownie – niby można wtłoczyć wątki związane z Lead Magnet do ogólnej polityki prywatności, ale czytelniej jest dla użytkownika, jeśli regulamin akceptowany przy zapisie do newslettera uwzględnia od razu również postanowienia dotyczące danych osobowych związane z tą konkretną sytuacją – zapis do newslettera w celu otrzymania obiecanych materiałów.

Formularz Lead Magnet – konieczne elementy

Wiesz już, że budowanie listy mailingowej poprzez oferowanie określonych materiałów w zamian za zapis do newslettera wymaga posiadania regulaminu i co taki regulamin powinien zawierać.

Dla legalnego wykorzystywania Lead Magnet kluczowe jest jeszcze właściwe ustawienie formularza zapisu do newslettera. Formularz musi uwzględniać:

  1. akceptację regulaminu Lead Magnet,
  2. zgodę na otrzymywanie newslettera,
  3. informację o alternatywie płatnej pieniędzmi,
  4. skróconą klauzulę informacyjną,
  5. odesłanie po więcej szczegółów.

Cała zabawa polega na tym, żeby formularz realizował wymogi prawne, a jednocześnie był przyjazny dla użytkownika i nie obniżał konwersji. Mam na to kilka pomysłów.

Spisałem te pomysły w ramach zaleceń wdrożeniowych dot. Lead Magnets, które udostępniam klientom korzystającym z indywidualnych usług mojej kancelarii w zakresie wdrożenia prawnego Lead Magnets oraz użytkownikom kreatora (którego jestem współtwórcą) pozwalającego w kilka chwil stworzyć regulamin Lead Magnet.

Jeżeli nie jesteś klientem mojej kancelarii, ani użytkownikiem kreatora, możesz uzyskać dostęp do tych zaleceń, zapisując się do mojego newslettera.

Przy okazji, możesz sprawdzić, w jaki sposób ja zbudowałem swój mechanizm Lead Magnet.

Prakreacja.pl

Płatna alternatywa dla Lead Magnet

Oprócz właściwego regulaminu i formularza zapisu do newslettera, przy Lead Magnet ważna jest jeszcze jedna rzecz – zgoda na otrzymywanie newslettera powinna być całkowicie dobrowolna.

W celu uniknięcia zarzutu wymuszania zgody newsletterowej, warto przygotować alternatywę dla użytkowników, którzy są zainteresowani materiałami, ale nie chcą subskrybować newslettera.

Jeżeli nie możesz lub nie chcesz skonfigurować prostej sprzedaży on-line (np. z wykorzystaniem wtyczki Easy Digital Downloads), poinformuj przynajmniej w treści formularza Lead Magnet o możliwości zakupu materiałów za określoną cenę w ramach indywidualnego kontaktu.

Legalny Lead Magnet – podsumowanie

Korzystanie z Lead Magnet wymaga posiadania odpowiedniej treści regulaminu.

Oprócz regulaminu, należy zadbać jeszcze o właściwą konfigurację formularza zapisu.

Użytkownik, który nie chce zapisywać się do newslettera, powinien mieć możliwość odpłatnego uzyskania dostępu do interesujących go materiałów, płacąc pieniędzmi.

Prakreacja.pl
Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej związanej z Lead Magnet? Wyślij wiadomość na adres wojciech.wawrzak@prakreacja.pl. Jeśli natomiast szukasz możliwie najtańszego i natychmiastowego rozwiązania, skorzystaj z intuicyjnego kreatora regulaminu Lead Magnet.

Gotowe rozwiązanie do zastosowania od ręki

Jeżeli z jakiś względów nie chcesz lub nie możesz skorzystać z indywidualnej pomocy prawnej, a potrzebujesz dostosować swój sklep do zmian w prawie od 01.01.2023 r., sprawdź ofertę gotowych pakietów e-commerce dostępnych od ręki w blogowym sklepie.

Wybór pakietu zależy od tego, co sprzedajesz przez internet:

W razie pytań dotyczących pakietów, napisz na wojciech.wawrzak@prakreacja.pl.

Niestety, ale wybrałeś/aś brak obsługi systemu komentarzy Disqus w menu cookies. Zmień to ustawienie, żeby zobaczyć w tym miejscu komentarze.