Nawigacja

Zastanawiasz się, czy z zatrudnianym przez ciebie wykonawcą zawrzeć umowę współpracy czy o świadczenie usług?

Różnica między obiema umowami wynika z tego, że do umowy o świadczenie usług najczęściej stosujemy reżim zlecenia. Oznacza to, że ten rodzaj umowy – podobnie jak umowa zlecenie – podlega oskładkowaniu.

Natomiast umowa współpracy reguluje stałą współpracę, korzystając jednocześnie z benefitów umowy o dzieło. A to nie jedyne różnice.

Potrzebujesz przygotować lub skonsultować umowę? To nasza codzienność w kancelarii praKreacja.legal.

Wyślij wiadomość na adres kancelaria@prakreacja.legal, porozmawiajmy o możliwej współpracy.

Umowa o świadczenie usług a umowa współpracy – wideo

Ten artykuł powstał na bazie odcinka cyklu „Zapytaj prawnika” poświęconego różnicom między umową o świadczenie usług a umową współpracy. Wideo dostępne poniżej.

Wszystkie odcinki cyklu „Zapytaj prawnika” znajdziesz na dedykowanej playliście w serwisie YouTube. Pod każdym z filmów możesz zostawiać pytania do kolejnych nagrań.

Określone projekty a stała obsługa – podstawowe różnice między umowami

Umowa o świadczenie usług przewiduje, że usługodawca będzie wykonywał pewne czynności w sposób ciągły. Mogą one obejmować np. opiekę nad stroną internetową, prowadzenie kanałów w social mediach, zarządzanie kalendarzem lub inne powtarzalne usługi.

Natomiast umowa współpracy nie opiera się na czynnościach, tylko na uregulowaniu składania zamówień. Poświęciłem temu zagadnieniu #12 odcinek cyklu „Zapytaj prawnika” – zachęcam do jego obejrzenia.

Jeśli w ramach umowy współpracy złożysz zamówienie na wykonywanie określonych projektów, to będą one traktowane jako dzieła w rozumieniu kodeksu cywilnego.

O ile w przypadku umowy o świadczenie usług powierzasz wykonywanie w czasie jakichś czynności, np. obsługę kampanii reklamowej, tak w przypadku ramowej umowy współpracy przewidujesz składanie zamówień w zakresie wykonywania określonych projektów, np. kreacji reklamowych.

Tym samym umowa o świadczenie usług będzie brzmiała, że usługodawca zobowiązuje się świadczyć usługi w zakresie obsługi kampanii reklamowych. Umowa o współpracy będzie natomiast regulować zasady składania zamówień na poszczególne projekty graficzne czy kreacje reklamowe.

W tym przypadku występuje nieco inne zobowiązanie – nie do wykonywania czynności, a do realizacji określonych zamówień, które traktowane będą jako dzieło.

Umowa należytej staranności vs umowa rezultatu

Różnica jest również w reżimie odpowiedzialności. W przypadku umowy o świadczenie usług usługodawca ponosi odpowiedzialność za należyte wykonywanie usług – nie za ich namacalny rezultat.

Natomiast zamówienia składane w ramach umowy współpracy będziemy wkładać w reżim umowy o dzieło po to, żeby przenosić tę odpowiedzialność na efekt.

Jeżeli złożysz zamówienie w ramach umowy współpracy, będziesz oczekiwać określonego efektu i to za ten efekt będziesz rozliczać się z wykonawcą, a nie za same czynności.

Często mówi się przy porównywaniu umowy o dzieło z umową zlecenia, że umowa zlecenia jest umową starannego działania, natomiast umowa o dzieło – umową rezultatu.

Umowa o świadczenie usług również będzie umową należytej staranności. A umowa współpracy – pod warunkiem, że w swoim konstrukcie zakłada wykonywanie poszczególnych dzieł w ramach pojedynczych zamówień – będzie umową rezultatu.

Umowę o świadczenie usług zawierasz wtedy, kiedy nie określasz rezultatów, a jedynie zależy ci na wykonywaniu jakichś czynności w określonym czasie. Umowę współpracy możesz skonstruować tak, że w ramach niej będą składane poszczególne zamówienia, które będą dążyć do osiągnięcia z góry określonego rezultatu.

Pakiet Udanej Współpracy

Jeżeli potrzebujesz pomocy prawnej w związku z umowami, wyślij wiadomość na adres kancelaria@prakreacja.legal.

Jeżeli szukasz szybkiego rozwiązania, sprawdź Pakiet Udanej Współpracy.


Przydał ci się ten artykuł? Udostępnij go osobom, które również mogą z niego skorzystać.

Zainteresowała cię ta tematyka? Zapisz się na newsletter, by otrzymywać więcej artykułów takich jak ten.

Administratorem Twoich danych osobowych będzie Wojciech Wawrzak, posługujący się adresem kontakt@wojciechwawrzak.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności. Ponadto, odnajdziesz je w wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera.

Blog wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jego działania, korzystania z narzędzi analitycznych (Google Analytics), marketingowych (Facebook Custom Audiences), wtyczek społecznościowych (Facebook, LinkedIN, Twitter), systemu komentarzy (Disqus), odtwarzacza wideo (YouTube) oraz odtwarzacza podcastów (SoundCloud). Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk "Rozumiem i akceptuję". Jeżeli chcesz edytować ustawienia plików cookies, kliknij w przycisk "Ustawienia".
Ustawienia Rozumiem i akceptuję