Nawigacja

Planujesz zorganizować webinar, live czy podcast, do którego zapraszasz gościa, i zastanawiasz się, czy należy w tym celu podpisać umowę? Czy jest sens ją zawierać, jeżeli wszystkie szczegóły zostały ustalone mailowo?

Pytanie wydaje się trywialne, ale coraz częściej przygotowujemy dla klientów naszej kancelarii praKreacja.legal porozumienia w sprawie udziału w webinarze czy podcaście. Z czego to wynika? O tym w dzisiejszym odcinku naszego cyklu.

Potrzebujesz przygotować lub skonsultować umowę? To nasza codzienność w kancelarii praKreacja.legal.

Wyślij wiadomość na adres kancelaria@prakreacja.legal, porozmawiajmy o możliwej współpracy.

Umowa uczestnictwa w webinarze – wideo

Ten artykuł powstał na bazie odcinka cyklu „Zapytaj prawnika” poświęconego umowie uczestnictwa w webinarze, podcaście czy livie. Wideo dostępne poniżej.

Wszystkie odcinki cyklu „Zapytaj prawnika” znajdziesz na dedykowanej playliście w serwisie YouTube. Pod każdym z filmów możesz zostawiać pytania do kolejnych nagrań.

Niezbędne ustalenia przed sprzedażą nagrania

Może zdarzyć się, że zaprosisz do swojego webinaru, podcastu czy live’a rozpoznawalną osobę, której renoma podniesie atrakcyjność twojego programu.

Warto w takim przypadku uregulować parę kwestii, zwłaszcza jeżeli planujesz w przyszłości sprzedawać nagranie z takiego wydarzenia.

Pamiętaj, by odebrać od zaproszonej osoby zgodę na rozpowszechnianie wizerunku.

Twój gość może w trakcie swojego wystąpienia prezentować treści objęte prawem autorskim – wyświetlać prezentacje, pokazywać grafiki czy ilustracje.

Jeżeli zamierzasz skorzystać w przyszłości z tego materiału, a w szczególności na nim zarabiać, zwróć uwagę na kwestię licencji na korzystanie z materiałów objętych prawem autorskim.

Kolejnym elementem jest znak towarowy. Coraz częściej marki osobiste decydują się na rejestrację znaku towarowego. Warto więc uwzględnić tę kwestię w porozumieniu dotyczącym webinaru, podcastu czy live’a.

Pisemne porozumienie zamiast niespodzianek

Pisemne porozumienie jest też dobrą okazją do tego, by uzgodnić szczegóły programu, do którego zapraszasz swojego gościa.

Zdarza się, że organizator wydarzenia i osoba zaproszona mają na ten temat odmienne wyobrażenia. Twój gość może się spodziewać, że będzie to jednorazowy udział w webinarze, a po czasie będzie zaskoczony, widząc nagranie w sprzedaży.

Porozumienie w sprawie podcastu, live’a czy webinaru przydaje się, by jasno ustalić zamierzenia stron.

Zdarza się, że nasza kancelaria przygotowuje dla naszych klientów umowy odpłatne. Jeżeli przewidujesz, że twój gość otrzyma za udział w nagraniu wynagrodzenie prowizyjne, np. procent od sprzedaży, zawrzyj odpowiednie ustalenia w umowie.

Umowa a kwestia licencji i znaku towarowego

Pamiętaj również, że zgoda na rozpowszechnianie wizerunku, licencja na utwór czy znak towarowy, mogą być odpłatne. Oto przykładowe kwestie, jakie warto w związku z tym ustalić:

  • jak długo nagranie będzie wykorzystywane,
  • co będzie się z nim działo,
  • jakimi kanałami będzie prowadzona sprzedaż,
  • czy będą wykorzystywane materiały marketingowe.

Kwestii pobocznych związanych z organizacją webinaru, podcastu czy live’a jest sporo.

Ustalenia mailowe zamiast umowy

Jeżeli prowadzisz działalność edukacyjną, być może tak sformalizowana forma nie będzie potrzebna. Jeśli jednak planujesz stworzyć z webinarów, podcastów czy live’ów z udziałem gości produkty cyfrowe do dalszej sprzedaży – warto się zabezpieczyć.

Nie musisz zawierać umowy pisemnej, wystarczą jasne ustalenia mailowe. Jeżeli wynikają z nich konkretne uzgodnienia, to taka forma jest jak najbardziej dopuszczalna.

Jeżeli będziesz potrzebować pomocy ze sformułowaniem pisemnego porozumienia, jestem do twojej dyspozycji – pisz śmiało.

Przydał ci się ten artykuł? Udostępnij go osobom, które również mogą z niego skorzystać.

Chcesz wiedzieć więcej? Zajrzyj do strefy wiedzy dla kreatywnych.

Zainteresowała cię ta tematyka? Zapisz się na newsletter, by otrzymywać więcej artykułów takich jak ten.

Administratorem Twoich danych osobowych będzie Wojciech Wawrzak, posługujący się adresem kontakt@wojciechwawrzak.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności. Ponadto, odnajdziesz je w wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera.

Blog wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jego działania, korzystania z narzędzi analitycznych (Google Analytics), marketingowych (Facebook Custom Audiences), wtyczek społecznościowych (Facebook, LinkedIN, Twitter), systemu komentarzy (Disqus), odtwarzacza wideo (YouTube) oraz odtwarzacza podcastów (SoundCloud). Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk "Rozumiem i akceptuję". Jeżeli chcesz edytować ustawienia plików cookies, kliknij w przycisk "Ustawienia".
Ustawienia Rozumiem i akceptuję