Czy na potrzeby webinaru, podcastu czy live’a trzeba zawierać umowę?

Planujesz zorganizować webinar, live czy podcast, do którego zapraszasz gościa, i zastanawiasz się, czy należy w tym celu podpisać umowę? Czy jest sens ją zawierać, jeżeli wszystkie szczegóły zostały ustalone mailowo?

Pytanie wydaje się trywialne, ale coraz częściej przygotowujemy dla klientów naszej kancelarii praKreacja.legal porozumienia w sprawie udziału w webinarze czy podcaście. Z czego to wynika? O tym w dzisiejszym odcinku naszego cyklu.

Spis treści

Umowa uczestnictwa w webinarze – wideo

Ten artykuł powstał na bazie odcinka cyklu „Zapytaj prawnika” poświęconego umowie uczestnictwa w webinarze, podcaście czy livie. Wideo dostępne poniżej.

Wszystkie odcinki cyklu „Zapytaj prawnika” znajdziesz na dedykowanej podstronie.

Niezbędne ustalenia przed sprzedażą nagrania

Może zdarzyć się, że zaprosisz do swojego webinaru, podcastu czy live’a rozpoznawalną osobę, której renoma podniesie atrakcyjność twojego programu.

Warto w takim przypadku uregulować parę kwestii, zwłaszcza jeżeli planujesz w przyszłości sprzedawać nagranie z takiego wydarzenia.

Pamiętaj, by odebrać od zaproszonej osoby zgodę na rozpowszechnianie wizerunku.

Twój gość może w trakcie swojego wystąpienia prezentować treści objęte prawem autorskim – wyświetlać prezentacje, pokazywać grafiki czy ilustracje.

Jeżeli zamierzasz skorzystać w przyszłości z tego materiału, a w szczególności na nim zarabiać, zwróć uwagę na kwestię licencji na korzystanie z materiałów objętych prawem autorskim.

Kolejnym elementem jest znak towarowy. Coraz częściej marki osobiste decydują się na rejestrację znaku towarowego. Warto więc uwzględnić tę kwestię w porozumieniu dotyczącym webinaru, podcastu czy live’a.

Pisemne porozumienie zamiast niespodzianek

Pisemne porozumienie jest też dobrą okazją do tego, by uzgodnić szczegóły programu, do którego zapraszasz swojego gościa.

Zdarza się, że organizator wydarzenia i osoba zaproszona mają na ten temat odmienne wyobrażenia. Twój gość może się spodziewać, że będzie to jednorazowy udział w webinarze, a po czasie będzie zaskoczony, widząc nagranie w sprzedaży.

Porozumienie w sprawie podcastu, live’a czy webinaru przydaje się, by jasno ustalić zamierzenia stron.

Zdarza się, że nasza kancelaria przygotowuje dla naszych klientów umowy odpłatne. Jeżeli przewidujesz, że twój gość otrzyma za udział w nagraniu wynagrodzenie prowizyjne, np. procent od sprzedaży, zawrzyj odpowiednie ustalenia w umowie.

Umowa a kwestia licencji i znaku towarowego

Pamiętaj również, że zgoda na rozpowszechnianie wizerunku, licencja na utwór czy znak towarowy, mogą być odpłatne. Oto przykładowe kwestie, jakie warto w związku z tym ustalić:

  • jak długo nagranie będzie wykorzystywane,
  • co będzie się z nim działo,
  • jakimi kanałami będzie prowadzona sprzedaż,
  • czy będą wykorzystywane materiały marketingowe.

Kwestii pobocznych związanych z organizacją webinaru, podcastu czy live’a jest sporo.

Ustalenia mailowe zamiast umowy

Jeżeli prowadzisz działalność edukacyjną, być może tak sformalizowana forma nie będzie potrzebna. Jeśli jednak planujesz stworzyć z webinarów, podcastów czy live’ów z udziałem gości produkty cyfrowe do dalszej sprzedaży – warto się zabezpieczyć.

Nie musisz zawierać umowy pisemnej, wystarczą jasne ustalenia mailowe. Jeżeli wynikają z nich konkretne uzgodnienia, to taka forma jest jak najbardziej dopuszczalna.

Jeżeli będziesz potrzebować pomocy ze sformułowaniem pisemnego porozumienia, jestem do twojej dyspozycji – pisz śmiało.

Pomoc dla ciebie

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej, wyślij wiadomość na adres wojciech.wawrzak@prakreacja.pl.

Jeżeli szukasz szybkiego rozwiązania na sformalizowanie współpracy z gościem / gościnią na potrzeby udziału w webinarze, live lub podcaście, przygotowałem specjalne szablony pod to zapotrzebowanie.

Czy na potrzeby webinaru, podcastu czy live’a trzeba zawierać umowę?

Bonus: mini kurs o umowach prawnoautorskich

Dodatkiem do tego materiału jest mini kurs e-mailowy o umowach prawnoautorskich.

Czy na potrzeby webinaru, podcastu czy live’a trzeba zawierać umowę?

Kurs dostępny jest dla subskrybentów newslettera. Zapisz się do newslettera, żeby wziąć udział w kursie.

Prakreacja.pl

Niestety, ale wybrałeś/aś brak obsługi systemu komentarzy Disqus w menu cookies. Zmień to ustawienie, żeby zobaczyć w tym miejscu komentarze.