Nawigacja

Regularnie otrzymuję pytania: „Czy muszę mieć regulamin na swojej stronie internetowej?”. Odpowiedź brzmi: „To zależy”.

Czy twoja strona internetowa jest stroną wyłącznie informacyjną, czy też umożliwia założenie konta użytkownika albo zakupy online?

Konieczność zamieszczenia regulaminu związana jest z funkcjonalnościami danej witryny internetowej.

Potrzebujesz pomocy prawnej w związku ze sprzedażą internetową?

E-commerce to nasza codzienność w kancelarii praKreacja.legal.

Wyślij wiadomość na adres kancelaria@prakreacja.legal, porozmawiajmy o możliwej współpracy.

Regulamin na stronie internetowej – wideo

Ten artykuł powstał na bazie odcinka cyklu „Zapytaj prawnika” poświęconego zamieszczaniu regulaminu na stronie internetowej. Wideo dostępne poniżej.

Wszystkie odcinki cyklu „Zapytaj prawnika” znajdziesz na dedykowanej playliście w serwisie YouTube. Pod każdym z filmów możesz zostawiać pytania do kolejnych nagrań.

Prosta strona informacyjna bez regulaminu

Jeżeli Twoja strona internetowa pełni charakter wyłącznie informacyjny, regulamin nie jest potrzebny.

Co jeżeli zamieścisz na niej formularz kontaktowy?

W takiej sytuacji regulamin też nie jest konieczny, natomiast potrzebna będzie polityka prywatności, uwzględniająca wątek przetwarzania danych osobowych w związku z przesłaniem formularza kontaktowego.

Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną

Sytuacja przedstawia się inaczej, kiedy twoja strona internetowa posiada pewne funkcje np. założenie konta użytkownika, złożenie zamówienia czy inne usługi.

Wtedy twoim obowiązkiem jest zamieszczenie regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną informującego o tym, jak dane usługi są realizowane.

Według restrykcyjnych wykładni pojęcia usług świadczonych drogą elektroniczną sam fakt udostępnienia treści na stronie internetowej mógłby oznaczać usługę świadczoną drogą elektroniczną.

Kierując się taką interpretacją, faktycznie trzeba by było zamieszczać regulamin nawet na najprostszej stronie internetowej. Ja jednak nie jestem zwolennikiem takiego podejścia.

Regulamin a polityka prywatności

Uważam, że dopóki nie strona nie posiada funkcji innych niż tylko informacyjne, to bez regulaminu można się obejść. Natomiast nigdy nie można zrezygnować z zamieszczenia polityki prywatności.

Dlaczego?

Dziś niemal każda strona internetowa wykorzystuje pliki cookies.

Często administratorzy nawet nie wiedzą o tym, że ładowane są pliki cookies np. Facebooka, Google Analytics czy też własne pliki cookies niezbędne do prawidłowej obsługi strony.

Co więcej, niemal za pośrednictwem każdej strony internetowej zbierane są dane osobowe. Wystarczy do tego wspominany już najprostszy formularz kontaktowy.

Najczęściej zdarzają się właśnie takie sytuacje, gdy regulamin nie jest niezbędny, natomiast konieczna jest przynajmniej polityka prywatności. W takich przypadkach nasza kancelaria praKreacja.legal opracowuje dla klientów niezbędne dokumenty.

Bonus: zalecenia wdrożeniowe

Chcesz zupełnie nieodpłatnie otrzymać kompletne zalecenia wdrożeniowe dla sklepu internetowego? Zapisz się do newslettera, a w prezencie powitalnym otrzymasz link do pobrania gotowych zaleceń.

Freebie

Zapisz się do newslettera i otrzymaj zalecenia wdrożeniowe dla sklepu internetowego

Administratorem Twoich danych osobowych będę ja, tj. Wojciech Wawrzak, posługujący się adresem kontakt@wojciechwawrzak.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności. Ponadto, odnajdziesz je w wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera.

Jeżeli nie chcesz zapisywać się do newslettera by otrzymać zalecenia, możesz je kupić w ramach pakietu dla sklepu internetowego.

Pomoc dla sklepów internetowych

Jeżeli potrzebujesz pomocy prawnej w związku z twoim sklepem internetowym, wyślij wiadomość na adres kancelaria@prakreacja.legal.

Jeżeli szukasz szybkiego rozwiązania, sprawdź pakiet dla sklepu internetowego.Pakiet e-commerce

Przydał ci się ten artykuł? Udostępnij go osobom, które również mogą z niego skorzystać.

Blog wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jego działania, korzystania z narzędzi analitycznych (Google Analytics), marketingowych (Facebook Custom Audiences), wtyczek społecznościowych (Facebook, LinkedIN, Twitter), systemu komentarzy (Disqus), odtwarzacza wideo (YouTube) oraz odtwarzacza podcastów (SoundCloud). Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk "Rozumiem i akceptuję". Jeżeli chcesz edytować ustawienia plików cookies, kliknij w przycisk "Ustawienia".
Ustawienia Rozumiem i akceptuję