Nawigacja

„Czy sprzedaż na Facebooku jest legalna?“, „Jakie dokumenty muszę mieć, by sprzedawać przez Facebook, Instagram czy inny serwis społecznościowy?”.

Takie pytania pojawiają się w naszej kancelarii praKreacja.legal regularnie. Sklepy internetowe są już standardem, ale jak wygląda sprzedaż przez fanpage, e-mail czy DM na Instagramie? O tym w dzisiejszym artykule.

Potrzebujesz pomocy prawnej w związku ze sprzedażą internetową?

E-commerce to nasza codzienność w kancelarii praKreacja.legal.

Wyślij wiadomość na adres kancelaria@prakreacja.legal, porozmawiajmy o możliwej współpracy.

Sprzedaż w serwisach społecznościowych – wideo

Ten artykuł powstał na bazie odcinka cyklu „Zapytaj prawnika” poświęconego sprzedaży w serwisach społecznościowych. Wideo dostępne poniżej.

Wszystkie odcinki cyklu „Zapytaj prawnika” znajdziesz na dedykowanej playliście w serwisie YouTube. Pod każdym z filmów możesz zostawiać pytania do kolejnych nagrań.

Sprzedaż tylko z regulaminem

Sytuacja jest bardzo podobna jak w sklepie internetowym – punktem wyjścia jest regulamin. Stanowi on formę realizacji obowiązków wynikających z Ustawy o prawach konsumenta, która wymaga przekazania konsumentowi określonych informacji przed zawarciem umowy.

Najprościej jest to zrobić właśnie poprzez regulamin.

Niezależnie od sposobu, w jaki klient składa zamówienie – czy przez sklep internetowy, czy też Facebook, Instagram lub inny serwis społecznościowy – dochodzi do zawarcia umowy. W tym przypadku zastępuje ją regulamin, z którego wynikają zobowiązania i uprawnienia stron.

Sprzedaż przez Facebook czy Instagram nie może się zatem bez niego obejść.

Polityka prywatności i RODO

Polityka prywatności nie jest natomiast konieczna. Wszystkie kwestie związane z przetwarzaniem danych osobowych możesz zamieścić w regulaminie. Przy sprzedaży przez serwis społecznościowy nie pojawi się wątek plików cookies.

W odróżnieniu od strony internetowej nie będziesz też osadzać kodów śledzących Google Analytics i Facebook Pixel czy innych narzędzi typu Hot Jar.

W tym zakresie korzystasz z ekosystemu danego serwisu społecznościowego. I to polityka prywatności serwisu społecznościowego będzie pokrywać tę kwestię.

Do ciebie należy realizacja obowiązku informacyjnego wynikającego z RODO. Musisz przekazać kupującemu określone informacje: jakie jego dane będziesz przetwarzać, w jaki sposób i w jakim celu. Takie informacje możesz zamieścić w regulaminie.

Pamiętaj również, że przy zawieraniu umowy na odległość, a taką umową będzie zakup przez Instagram czy Facebook, spoczywa na tobie obowiązek przekazania kupującemu potwierdzenia zawarcia umowy.

W tym celu możesz skorzystać z szablonu mailowego, tworząc w nim wiadomość z podsumowaniem najważniejszych informacji związanych z zamówieniem.

Jak pozyskać akceptację regulaminu?

Przy sprzedaży w inny sposób niż przez sklep internetowy pojawia się praktyczny problem z odbiorem akceptacji regulaminu. W sklepie internetowym służy do tego checkbox, który klient zaznacza, by zaakceptować warunki. Jak rozwiązać tę kwestię przy sprzedaży przez serwis społecznościowy?

Możesz zapytać klienta mailowo o zgodę na akceptację regulaminu lub napisać wprost, że przelew, który wykona za produkt czy usługę, będzie traktowany jako akceptacja regulaminu.

W takiej sytuacji przesyłasz klientowi regulamin w PDF-ie. Ważne jest, by przyjąć jego akceptację – albo poprzez pozyskanie maila o treści: „tak, akceptuję”, albo poprzez opisanie w mailu dorozumianego sposobu akceptacji, tak jak w przykładzie z płatnością.

Nie zapomnij o tych dokumentach

Sprzedając przez Facebook czy Instagram, pamiętaj też o standardowych dokumentach takich jak formularz reklamacyjny czy formularz zwrotu. Nie musisz ich od razu wysyłać klientowi, natomiast napisz w regulaminie, gdzie je udostępniasz. Możesz je wrzucić do chmury czy na serwer i linkować, ale też wysłać w mailu jako załącznik.

Uważaj na ustalanie wszystkich szczegółów transakcji w mediach społecznościowych. Komunikatory typu Messenger czy prywatne wiadomości na Instagramie nie są źródłem bezpiecznej, poufnej korespondencji.

W zakresie ochrony danych osobowych warto lepiej polegać na poczcie e-mail, z którą masz zawartą umowę powierzenia. Jest to zdecydowanie bezpieczniejszy sposób.

Podsumowując dzisiejszy temat – tak naprawdę sprzedaż przez serwisy społecznościowe nie różni się szczególnie od sprzedaży przez sklep internetowy. Zakres informacji, jaki musisz przekazać kupującemu, jest taki sam. Zmienia się natomiast medium, sposób zawierania umowy i pozyskiwanie akceptacji regulaminu, inne standardy pozostają niezmienne.

Bonus: zalecenia wdrożeniowe

Chcesz zupełnie nieodpłatnie otrzymać kompletne zalecenia wdrożeniowe dla sklepu internetowego? Zapisz się do newslettera, a w prezencie powitalnym otrzymasz link do pobrania gotowych zaleceń.

Freebie

Zapisz się do newslettera i otrzymaj zalecenia wdrożeniowe dla sklepu internetowego

Administratorem Twoich danych osobowych będę ja, tj. Wojciech Wawrzak, posługujący się adresem kontakt@wojciechwawrzak.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności. Ponadto, odnajdziesz je w wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera.

Jeżeli nie chcesz zapisywać się do newslettera by otrzymać zalecenia, możesz je kupić w ramach pakietu dla sklepu internetowego.

Przydał ci się ten artykuł? Udostępnij go osobom, które również mogą z niego skorzystać.

Blog wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jego działania, korzystania z narzędzi analitycznych (Google Analytics), marketingowych (Facebook Custom Audiences), wtyczek społecznościowych (Facebook, LinkedIN, Twitter), systemu komentarzy (Disqus), odtwarzacza wideo (YouTube) oraz odtwarzacza podcastów (SoundCloud). Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk "Rozumiem i akceptuję". Jeżeli chcesz edytować ustawienia plików cookies, kliknij w przycisk "Ustawienia".
Ustawienia Rozumiem i akceptuję